Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Intensywne próby Voyagera

Lotnictwo wojskowe, 08 października 2013

Brytyjczycy prowadzą intensywne próby wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego Airbus A330-200 MRTT Voyager. W ich trakcie podawano paliwo samolotom bojowym Tornado i Typhoon.

Voyager KC2 podczas prób podawania paliwa samolotom bojowym Tornado i Eurofighter Typhoon / Zdjęcie: RAF

Zezwolenie na próby tankowania samolotów bojowych Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) przez Voyagera zostało wydane przez resort obrony pod koniec maja br. Od 11 czerwca do końca września zrealizowano ponad 350 kontaktów z Typhoonem, w trakcie których przetoczono 840 t nafty. Na początku lata do prób dołączył także Tornado GR.4. W trakcie ok. 350 kontaktów pobrał on ok. 1460 t paliwa.

Łączna pojemność zbiorników paliwa Voyagera to 111 t. Oprócz tego jest on w stanie przewieźć 291 pasażerów lub 40 rannych / chorych na noszach albo 8 standardowych palet NATO, czy też 43 t ładunku.

Od rozpoczęcia lotów w barwach RAF Voyagery wylatały łącznie ponad 5400 h, w trakcie 1500 misji, przewożąc ponad 110 tys. pasażerów i 6300 t ładunku. Voyager 02, noszący cywilne znaki rejestracyjne, od początku br. wylatał prawie 1200 h, podczas 300 misji. Na jego pokładzie przewieziono ok. 30 tys. osób i ponad 1600 t frachtu.

Latem władze lotnicze W. Brytanii (Civil Aviation Authority) przyznały Voyagerom certyfikat ETOPS 180. Oznacza to, że w przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot przez kolejne 180 minut, w celu dotarcia do odpowiedniego portu lotniczego i bezpiecznego lądowania na jego terenie.

Umożliwi to Voyagerom wykonywanie lotów z zaopatrzeniem dla potrzeb brytyjskiego kontyngentu stacjonującego na Falklandach, a także podawanie paliwa udającym się tam samolotom bojowym (Eurofightery na Falklandach, 2009-10-27). Pierwsza tego rodzaju misja ma odbyć się w październiku.

Brytyjczycy zamówili 14 samolotów A330-200 MRTT – wszystkie przystosowane do przetaczania paliwa przewodem elastycznym (Oblot pierwszego A330-200 MRTT dla RAF, 2010-09-16). 7 z nich, nazwanych Voyager KC2, wyposażonych będzie w 2 zasobniki podskrzydłowe Cobham 905E, a 5 kolejnych, oznaczonych jako Voyager KC3, będzie miało zabudowany w kadłubie dodatkowy zasobnik Cobham 805E (A330 MRTT dla trzech, 2011-03-24).

Obecnie producent dostarczył Brytyjczykom 6 Voyagerów. Formalna data wejścia typu do służby to maj 2014 (Certyfikat dla FSTA, 2011-09-16). Wówczas RAF będą miały na stanie 9 samolotów, które zastąpią VC10 (Ostatni lot VC10, 2013-09-22) i TriStary. Pozostałe mają trafić na Wyspy Brytyjskie do 2016.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra