Najnowszy rosyjski wojskowy transportowiec, Ił-476, zakończył pierwszy etap prób w locie.
Badania realizowane były w instytucie im. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą. W ich trakcie pierwszy Ił-476 (oznaczany też jako Ił-76MD-90A), nr ser. 0102, wykonał 38 lotów (Ił-476 w powietrzu, 2012-10-03). Podczas prób sprawdzano działanie urządzeń pilotażowo-nawigacyjnych, instalacji paliwowej, automatycznego pilota i radiostacji.
Wykonano również loty z maksymalną dopuszczalną prędkością i przy maksymalnym dopuszczalnym współczynniku przeciążenia konstrukcji, a także zbadano własności aerodynamiczne samolotu przy maksymalnych wartościach obydwu w/w parametrów.
Kolejnym sprawdzianem były starty z masą maksymalną równą 210 t i lądowania przy masie maksymalnej wynoszącej 170 t. Zrealizowano też próbne odejścia na drugi krąg z jednym i dwoma silnikami niepracującymi.
Po zakończeniu prób Ił-476 wykonał przelot do macierzystej wytwórni w Awiastar-SP w Ulianowsku. Obecnie trwa analiza wyników zakończonych badań.
W niedalekiej przyszłości Ił-476 zostanie wyposażony w nowe urządzenia łączności, samoobrony i kamery wideo, rejestrujące obrazy wewnątrz i na zewnątrz samolotu. Działanie tych elementów zostanie zbadane podczas drugiego etapu prób. Wówczas także wykonane zostaną zrzuty ładunków i pojazdów.
Obecnie w zakładach Awiastar-SP odbywa się montaż końcowy pierwszego seryjnego Ił-476. Zostanie on przekazany WWS FR w 2014 (Dostawy Ił-476 już w 2014, 2013-03-20). Drugi samolot jest wyposażany w instalacje płatowcowe, a produkcja trzeciego jest w toku.