Podczas wiropłatowego sympozjum EADS w Kolonii ujawniono szczegóły nowej konstrukcji Eurocoptera – X4. Zaprezentowano także pierwszy wizerunek śmigłowca.
Pierwsze szczegóły dotyczące najnowszego projektu Eurocoptera, oznaczonego jako X4, przekazano podczas tegorocznego Heli-Expo. Wówczas ujawniono, że dla jego potrzeb konstruowany jest nowy silnik – Turbomeca TM800 Arrano (Nowy silnik Turbomeca, 2013-03-07). Alternatywnie nabywcy będą mogli wybrać silniki Pratt & Whitney Canada PW210.
Pokazany obecnie rysunek śmigłowca, prace nad którym trwają od 2011, pozwala na zapoznanie się z jego układem aerodynamicznym. X4 będzie następcą wiropłatów z rodziny AS365 / EC155 Dauphin (Litwa kupuje 3 śmigłowce Dauphin, 2013-10-27, Ekologiczne podejście EC 155, 2013-07-16), o masie 4100-5440 kg.
Śmigłowiec napędzany ma być pięciołopatowym wirnikiem nośnym, z łopatami opracowanymi w oparciu o wyniki programu badawczego Blue Edge, charakteryzującymi się lepszą statecznością opływu i niższym poziomem emitowanego hałasu. Zastosowane zostanie także śmigło sterujące typu fenestron.
W tyle dolnej części kadłuba, za kabiną, umieszczone zostaną duże owiewki, mieszczące prawdopodobnie podwozie i zbiorniki paliwa. Usterzenie poziome skonstruowano jako pierścieniowe.
Oblot prototypu X4 zaplanowano w 2015. Dwa lata później dostępne mają być śmigłowce seryjne. W 2020 na rynku ma pojawić się zmodernizowana wersja X4, z nowocześniejszym interfejsem człowiek-maszyna.