Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory 2014: Lekki Trophy

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 czerwca 2014

Izraelski Rafael przedstawił na zakończonych już targach w Paryżu system obrony aktywnej lekkich pojazdów opancerzonych Trophy-LV. Przekazał też najnowsze informacje o ciągle rozwijanym, ciężkim Trophy-HV.

Tylna część pojazdu z systemem Trophy-LV. Czarne panele nad górną krawędzią wozu zawierają ładunek formowany wybuchowo, niszczący swoją energią nadlatujący granat przeciwpancerny

Ze względu na prowadzenie działań wojskowych przeciwko uzbrojonym głównie w broń piechoty formacjom Hamasu i powstańcom palestyńskim, Izrael opracował cały szereg dedykowanych rozwiązań przeznaczonych do ograniczenia strat w ludziach, przez zwalczanie zagrożeń typowych dla konfliktów asymetrycznych. Jednym z nich są systemy obrony aktywnej pojazdów wojskowych, przeznaczone do niszczenia nadlatujących głowic granatów naramiennych wyrzutni przeciwpancernych i pocisków z ppk.

Mimo relatywnie wysokich cen, mogą one znaleźć zastosowanie także w konfliktach pełnoskalowych, szczególnie w sytuacji ograniczonej liczby pojazdów pancernych, w tym czołgów podstawowych. Odprężenie po zakończeniu Zimnej Wojny doprowadziło bowiem do sytuacji, w której czołowe państwa europejskie posiadają zaledwie po kilkaset wozów tej klasy i poszukują możliwości zwiększenia ich przeżywalności na współczesnym polu walki.

W założeniach programu modernizacji polskich Leopardów 2A4 znalazł się fakultatywny zapis o wyposażeniu ich w system obrony aktywnej. Zakłada się też ich zabudowanie w nowych Wozach Wsparcia Ogniowego i bojowych wozach piechoty. Dlatego Rafael konsekwentnie oferuje Polsce Trophy-HV, system wprowadzony do służby w 2009 (Trophy w linii, 2009-08-09, Pozytywne wyniki prób Trophy, 2011-01-13) i pozytywnie sprawdzony w działaniach bojowych. Obecnie zakończono wyposażanie w te zestawy czołgów Merkawa trzech batalionów jednej z brygad pancernych i oczekuje się – mimo kryzysu finansów publicznych – na kolejne zamówienia.

Na rogach ramy zestawu umieszczono czujniki optoelektronicze, które wykrywają pocisk i detonują wybrany moduł wybuchowy / Zdjęcia: Michał Likowski

Zaletą systemu jest radarowe namierzenie nadlatującego pocisku (co dotyczy też ulokowania wyrzutni lub granatnika) oraz odpalenie niewielkiej liczby podpocisków niszczących zagrożenie kilkadziesiąt metrów od pojazdu. Producent deklaruje, że dotychczasowe próby udowodniły skuteczność systemu także przy poruszaniu się czołgu i obrocie wieży. Zestaw jest również bezpieczny dla własnych żołnierzy: można go stosować, gdy załoga wieży znajduje się w otwartych włazach, zaś ukierunkowanie strumienia wybuchu przy odpalaniu podpocisków ogranicza ryzyko obrażeń żołnierzy piechoty znajdujących się w bezpośredniej bliskości pojazdu.

Na Eurosatory 2014 przedstawiono też Trophy-LV, najnowszy system przeznaczony do ochrony lekkich pojazdów przed atakami z granatników przeciwpancernych. Składa się ze względnie prostego radaru, który wykrywa nadlatujący granat, zestawu czujników optoelektronicznych tworzących wokół pojazdu swoistą kurtynę, której przekroczenie inicjuje odpalenie ładunków wybuchowych zabudowanych wzdłuż górnej krawędzi kadłuba (względnie wieży). Formowany wybuchowo strumień gazów, skierowany w dół, niszczy pocisk w bezpośredniej bliskości pojazdu, nie doprowadza jednak do uszkodzenia wozu.

Mimo wykorzystania identycznej nazwy, jest to zupełnie inny system niż Trophy-HV, zdecydowanie tańszy, ale oferujący mniejsze możliwości. Jednak w porównaniu do dodatkowych pancerzy (klasycznych, siatkowych czy prętowych), zapewnia ochronę przed granatami z tandemowymi głowicami, zdolnymi do penetrowania wielowarstwowych osłon balistycznych. Jest też stosunkowo lekki. Jego masa dla klasycznych samochodów patrolowych wynosi ok. 400 kg.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.