Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźniona modernizacja Oryxów

Lotnictwo wojskowe, 26 sierpnia 2014

Unowocześnienie południowoafrykańskich śmigłowców Oryx zakończy się 4 lata później, niż zaplanowano.

Wojska lotnicze RPA dysponują obecnie 38 śmigłowcami Oryx. Nowe wyposażenie otrzymało 10 z nich / Zdjęcie: MO RPA

Śmigłowiec Oryx to zmodyfikowana wersja Aerospatiale SA 330 Puma, produkowana przez Atlas Aircraft Corporation dla potrzeb South African Air Force (SAAF, wojsk lotniczych RPA). Oblot prototypu miał miejsce 18 września 1987. Dostawy seryjnych wiropłatów rozpoczęły się w maju 1989.

Atlas dostarczył SAAF 51 śmigłowców, z których 38 nadal pozostaje w służbie. Są one podstawowym środkiem transportu taktycznego i często używane są do wsparcia misji humanitarnych na Czarnym Lądzie (Rooivalki znowu w akcji, 2014-03-04).

W 2006 zainicjowano programmodernizacji awioniki Oryxów do standardu glass cockpit oraz wydłużenia trwałości użytkowej struktury, co pozwoliłoby na ich eksploatację do 2020. Z powodu trudności finansowych postanowiono jedynie doposażyć je urządzenia łączności i nawigacji.

Modernizacja miała objąć 35 (według innych źródeł 38) śmigłowców. Prace, których wartość szacowano na 492 mln ZAR (146 mln zł), miały zakończyć się w lipcu 2012. Obecnie mówi się, że przedsięwzięcie zostanie ukończone w styczniu 2016. Powodem opóźnień jest konieczność wyprodukowania przez Denel Aviation (następcę Atlas AC), interfejsów dla starych urządzeń analogowych i nowej awioniki cyfrowej. Inną przyczyną jest przejęcie ATE, jednego z poddostawców wyposażenia dla Oryxów, przez Paramount (Oblot AHRLAC, 2014-08-14).   

Według przedstawicieli Denela zakończono już próby kwalifikacyjne i certyfikacyjne nowego wyposażenia. Nowe urządzenia zostały zabudowane w 10 śmigłowcach. Część z nich została już przekazana SAAF, a pozostałe poddawane są standardowym pracom obsługowym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.