Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Misja PKW Orlik 5 zakończona

Lotnictwo wojskowe, 06 września 2014

Wczoraj do kraju powrócili żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego Orlik 5.

Dowódca PKW Orlik 5, ppłk dypl. pil. Krzysztof Stobiecki składa meldunek o wykonaniu zadania na ręce wiceministra ON Czesława Mroczka / Zdjęcie: kpt. Marek Kwiatek

Wczoraj na terenie 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim odbyło się uroczyste powitanie personelu Polskiego Kontyngentu Wojskowego Orlik 5, który uczestniczył w misji Baltic Air Policing. Oficerów i żołnierzy Sił Powietrznych powitali m.in. wiceminister ON Czesław Mroczek, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni pil. Lech Majewski i Dowódca Operacyjny RSZ gen. broni Marek Tomaszycki.

Dowódca PKW Orlik 5 ppłk dypl. pil. Krzysztof Stobiecki złożył meldunek o wykonaniu zagranicznego zadania i przekazał na ręce ministra Mroczka flagę państwową. Zgodnie z zasadami Dowódca Operacyjny RSZ gen. broni Marek Tomaszycki oddał kontyngent z powrotem w podporządkowanie Dowódcy Generalnemu RSZ gen. broni pil. Lechowi Majewskiemu.

Symboliczne przekazanie przez Polaków i Brytyjczyków kolegom z Kanady i Portugalii kluczy do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich odbyło się 1 września, w bazie Šiauliai / Zdjęcie: MO Kanady

Baltic Air Policing to wspólna reakcja Sojuszu na kryzys polityczno-militarny na Ukrainie. W ten sposób potwierdzamy naszą jedność i determinację oraz gotowość do przeciwstawiania się zagrożeniom. Razem możemy więcej – to jest solidarna odpowiedź NATO – powiedział wiceminister ON Czesław Mroczek, który podkreślił także zalety wielonarodowego wykonywania misji.

W międzynarodowym środowisku razem z nami służyli, pracowali i wykonywali wspólnie zadania lotnicy francuscy, brytyjscy, duńscy i niemieccy. Znaleźliście swoje miejsce, pokazaliście najlepsze umiejętności. Nasze procedury, system szkolenia i przygotowania sprawdziły się – dodał Dowódca Generalny gen. broni pil. Lech Majewski.

Dowódca Operacyjny, gen. broni Marek Tomaszycki ocenił, że Orlik 5 wykonał zadanie na piątkę. Przyznał też, ze rozmawiając z dowódcą kontyngentu brytyjskiego, który razem z Polakami stacjonował w Šiauliai (Szawlach), usłyszał pod adresem personelu Orlika 5 same pochwały i słowa uznania.

PKW Orlik 5 przebywał na Litwie od 30 kwietnia do 2 września. Dzień przed odlotem dowódca kontyngentu, ppłk dypl. pil. Krzysztof Stobiecki przekazał na ręce ppłka Joao Piresa, dowódcy kontyngentu portugalskiego symboliczny klucz do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Jednocześnie, stanowiący do tej pory wsparcie PKW Orlik 5 w misji Baltic Air Policing, komponent brytyjski przekazał swoje obowiązki lotnikom z Kanady (Kanadyjczycy przenoszą się na Litwę, 2014-08-25). Lotników portugalskich i kanadyjskich wspiera także kontynent Luftwaffe. Niemieckie Eurofightery stacjonują w bazie Amari w Estonii, po zluzowaniu Duńczyków.

Ceremonię uświetnił przelot formacji sojuszniczych samolotów. Prowadzi ją polski MiG-29. Bocznymi są kanadyjski Hornet (z lewej) i brytyjski Typhoon, a zamykającym - portugalski F-16 / Zdjęcie: MO Kanady

Jak poinformowało DG RSZ, od 1 maja do 26 sierpnia polscy piloci wykonali 114 misji treningowych (Tango Scramble) i 30 lotów na przechwycenie (Alfa Scramble). Łączny czas ich trwania wyniósł prawie 300 h.

Uroczystość w Królewie Malborskim była także okazją do przywitania kontyngentu lotniczego Koniklijke Luchtmacht (królewskich wojsk lotniczych Holandii), który zastąpił Francuzów. Przez najbliższe 4 miesiące będą oni wspierać ochronę nieba nad państwami krajów bałtyckich oraz ćwiczyć wspólnie z polskimi pilotami z 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego (MiG-29 i Su-22), 2. SLT (F-16) i 3. SLTr (C-130). Celem szkolenia będzie doskonalenie współdziałania w realizacji zadań koalicyjnych. Holendrzy wezmą też udział w ćwiczeniu Anakonda-14. Kontyngentem, w skład którego wchodzi 5 samolotów F-16A MLU, dowodzi ppłk pil. Marcel van Egmont.

Na Litwie, oprócz kontyngentu kanadyjskiego, stacjonuje obecnie także 6 portugalskich F-16 / Zdjęcie: MO Litwy

Pożegnanie Francuzów miało miejsce 31 sierpnia. Lotnicy Armee de l’Air (wojsk lotniczych Francji), operujący z Królewa Malborskiego wykonali ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 h (Mirage zamiast Rafale , 2014-06-05).

W ramach Baltic Air Policing francuskie samoloty wykonały ok. 60 misji bojowych, z uzbrojeniem, w celu przechwycenia i identyfikacji statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad 100 z nich Francuzi wykonali razem z polskimi samolotami, ćwicząc patrolowanie przestrzeni powietrznej w lotach nad Polską, Litwą i wodami międzynarodowymi Bałtyku. Lotnicy Armee de l’Air trenowali także z pilotami 22. BLT (MiG-29), 21. BLT (Su-22) i 32. BLT (F-16) ćwicząc m. in. elementy walki powietrznej. Za zgodą Dowódcy Generalnego RSZ 3 Francuzów wykonało loty zapoznawcze MiG-29 UB, a dowódca 22. BLT, ppłk pil. Leszek Błach – Mirage 2000-5.

Za cztery miesiące Polscy lotnicy powrócą do Šiauliai.  Od 1 stycznia 2015 na Litwie stacjonować będą MiG-29 z 23. BLT z Mińska Mazowieckiego. Razem z nimi pojawią się tam ponownie brytyjskie Typhoony (Spotkanie nad Bałtykiem, 2014-06-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.