Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35C startuje z lotniskowca

Lotnictwo wojskowe, 06 listopada 2014

Samolot wielozadaniowy F-35C po raz pierwszy w historii wykonał start z pokładu lotniskowca, z użyciem katapulty.

Obsługa przygotowuje F-35C do startu z pokładu Nimitza

4 listopada miał miejsce pierwszy w historii start samolotu wielozadaniowego F-35C z pokładu lotniskowca z użyciem katapulty. Wykonał je jeden z dwóch F-35C znajdujących się na pokładzie lotniskowca USS Nimitz (CVN 68), przebywającego na wodach Pacyfiku w pobliżu San Diego.

Co ciekawe, w odróżnieniu od innego wydarzenia, w którym brały udział w/w samoloty, czyli pierwszego lądowania na pokładzie Nimitza (F-35C ląduje na lotniskowcu, 2014-11-04), relacje dotyczące startów są bardzo lakoniczne. Dostępne zdjęcia i filmy pokazują, że starty wykonywały obydwa przedseryjne F-35C, biorące udział w próbach, czyli CF-03 i CF-05, z użyciem obydwu katapult dziobowych. W ich kabinach zasiadali piloci doświadczalni US Navy: kmdr por. Tony Brick Wilson i kmdr por. Christian Sewell.

F-35C tuż po starcie z jednej z katapult dziobowych Nimitza / Zdjęcia: US Navy

Nota bene, opublikowane wcześniej informacje na temat lądowań, dostępne w Internecie, nie są spójne. US Navy twierdzi, że pierwsze lądowanie CF-03 odbyło się o 12:18, natomiast według tygodnika Flight, nastąpiło to 40 minut później! W dodatku w relacji wojska mowa jest o lądowaniu tylko jednego samolotu. Tymczasem korespondent Flighta donosi, że godzinę później nad Nimitzem pojawił się CF-05, który wykonał przelot, następnie lądowanie z natychmiastowym startem, a wreszcie wylądował na pokładzie lotniskowca, z użyciem lin hamujących.

Starty z pokładu Nimitza wykonywały obydwa stacjonujące na nim F-35C

Początkowo 3 listopada planowano wykonanie lądowań i startów, ale problemy z urządzeniami telemetrycznymi spowodowały rozłożenie prób w czasie. W ramach prób, które potrwają przez najbliższe 2 tygodnie, wykonywane będą także lądowania przy różnych położeniach F-35C w przestrzeni i różnych prędkościach podejścia. Planowane są też lądowania z bocznym wiatrem i przy różnych kątach pochylenia samolotu. W dniach 13-15 listopada mają odbyć się lądowania nocne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.