Samolot wielozadaniowy F-35C po raz pierwszy w historii wykonał start z pokładu lotniskowca, z użyciem katapulty.
4 listopada miał miejsce pierwszy w historii start samolotu wielozadaniowego F-35C z pokładu lotniskowca z użyciem katapulty. Wykonał je jeden z dwóch F-35C znajdujących się na pokładzie lotniskowca USS Nimitz (CVN 68), przebywającego na wodach Pacyfiku w pobliżu San Diego.
Co ciekawe, w odróżnieniu od innego wydarzenia, w którym brały udział w/w samoloty, czyli pierwszego lądowania na pokładzie Nimitza (F-35C ląduje na lotniskowcu, 2014-11-04), relacje dotyczące startów są bardzo lakoniczne. Dostępne zdjęcia i filmy pokazują, że starty wykonywały obydwa przedseryjne F-35C, biorące udział w próbach, czyli CF-03 i CF-05, z użyciem obydwu katapult dziobowych. W ich kabinach zasiadali piloci doświadczalni US Navy: kmdr por. Tony Brick Wilson i kmdr por. Christian Sewell.
Nota bene, opublikowane wcześniej informacje na temat lądowań, dostępne w Internecie, nie są spójne. US Navy twierdzi, że pierwsze lądowanie CF-03 odbyło się o 12:18, natomiast według tygodnika Flight, nastąpiło to 40 minut później! W dodatku w relacji wojska mowa jest o lądowaniu tylko jednego samolotu. Tymczasem korespondent Flighta donosi, że godzinę później nad Nimitzem pojawił się CF-05, który wykonał przelot, następnie lądowanie z natychmiastowym startem, a wreszcie wylądował na pokładzie lotniskowca, z użyciem lin hamujących.
Początkowo 3 listopada planowano wykonanie lądowań i startów, ale problemy z urządzeniami telemetrycznymi spowodowały rozłożenie prób w czasie. W ramach prób, które potrwają przez najbliższe 2 tygodnie, wykonywane będą także lądowania przy różnych położeniach F-35C w przestrzeni i różnych prędkościach podejścia. Planowane są też lądowania z bocznym wiatrem i przy różnych kątach pochylenia samolotu. W dniach 13-15 listopada mają odbyć się lądowania nocne.