Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Watchkeeper w cywilnej przestrzeni powietrznej

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 15 października 2015

Bezzałogowy statek latający Watchkeeper wykonał po raz pierwszy w historii lot w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej.

Widok ekranu radaru kontroli ruchu lotniczego, na którym pokazano symbol bsl Watchkeeper (Cronus 150) podczas lotu w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej / Zdjęcie: NATS

Spółka Thales ogłosiła, że po raz pierwszy w historii lotnictwa bezzałogowy statek latający Watchkeeper z powodzeniem wykonał lot w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej (WB Electronics i Thales opracują Gryfa , 2015-07-09). Dotychczas była ona zarezerwowana wyłącznie dla załogowych statków powietrznych.

Lot Watchkeepera odbył się 30 września bieżącego roku. Bezzałogowiec wystartował z lotniska w zachodniej Walii, a następnie przez godzinę poruszał się w cywilnej przestrzeni powietrznej, gdzie był nadzorowany przez NATS (National Air Traffic Control Services) – brytyjskiego dostawcę służb żeglugi powietrznej.

Lot stanowił część projektu CLAIRE, inicjatywy opartej na współpracy pomiędzy Thalesem, NATS, holenderskim Narodowym Laboratorium Lotniczym (NLR), brytyjskim Ministerstwem Obrony i brytyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (CAA), współfinansowanej przez projekt SESAR.

Watchkeeper, jako pierwszy bezzałogowiec w swojej klasie w Europie otrzymał Certyfikat Gotowości do Służby (Release To Service – RTS). Umożliwia on Watchkeeperowi wykonywanie lotów w niewydzielonej przestrzeni powietrznej. Dzięki temu historycznemu wydarzeniu stanie się możliwe opracowanie niezbędnych wymagań operacyjnych i prawnych, wspierających realizację rosnących potrzeb w zakresie korzystania z bezzałogowców w celach komercyjnych, czy do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, związanych z bezpieczeństwem państwa, ochroną infrastruktury krytycznej i granic.

To bardzo ważne wydarzenie w historii lotnictwa brytyjskiego i programu Watchkeeper. Stało się to możliwe wyłącznie za sprawą współpracy Thalesa, CAA, NATS i Ministerstwa Obrony. Udany lot jest wynikiem miesięcy systematycznego planowania, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowania lotem Watchkeepera przez brytyjskie służby kontroli ruchu lotniczego przez cały czas. Jest to również ważny krok na drodze do bezpiecznego wprowadzenia wojskowych i cywilnych bezzałogowych statków latających w cywilną przestrzeń powietrzną w ciągu nadchodzących lat – powiedział Air Commodore Pete Grinsted, dyrektor zespołu ds. bsl w brytyjskim resorcie obrony (Pasmo Ka dla bezzałogowców, 2013-11-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.