W Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice zakończyły się prace inwestycyjne w strefie operacyjnej. Rozbudowano płytę postojową i przebudowano drogi kołowania. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniosła ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ponad 15 ha.
Blisko 90% prac zostało zrealizowane w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – projekt Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej. Ostatnie formalności związane z odbiorem wykonanych inwestycji mają się zakończyć w ciągu około tygodnia. Generalnym wykonawcą inwestycji było Max Bögl Polska (lider konsorcjum) i MaxBöglStifung&Co (partner), natomiast inwestorem zastępczym – Safege.
Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013 i były prowadzone etapowo, przy zachowaniu ciągłej obsługi ruchu statków powietrznych, tak by nie było konieczne zamykanie lotniska nawet na jeden dzień. – Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową – powiedział Jan Pamuła, prezes MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice.
Ukończona w końcu lipca 2015 rozbudowa płyty postojowej (Balice mają większą płytę postojową, 2015-07-27) pozwoliła na zwiększenie liczby stanowisk postojowych o 5, dzięki czemu na krakowskim lotnisku mogą być obsługiwane jednocześnie 22 samoloty kodu C (np. Boeing 737 lub Airbus A320). 4 dofinansowane przez Unię miejsca postojowe znajdują się w części północno-wschodniej płyty (w miejscu dawnej wojskowej oczyszczalni ścieków), a jedno – przy Budynku Administracyjno-Technicznym. – Technologia zastosowana przy budowie nowej części płyty postojowej pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nawierzchni. Badania laboratoryjne przeprowadzone we współpracy z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych dowodzą, że można na niej wykonać milion operacji lotniczych – powiedział Łukasz Susło, Zastępca dyrektora kontraktu Max Bögl Polska. Po rozbudowie zmienił się układ płyty postojowej, dzięki czemu wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie.
W ramach modernizacji dróg kołowania wymieniono nawierzchnię betonową dróg kołowania Alpha, Bravo, Juliett, Golf i Foxtrot, poszerzono drogę kołowania Charlie oraz znacząco rozbudowano sieć elektroenergetyczną w strefie operacyjnej i oświetlenie nawigacyjne dróg kołowania. W ramach inwestycji przebudowane drogi kołowania wyposażono w oświetlenie osiowe, sterowane z nowego systemu z indywidualną kontrolą opraw, a także zmieniono źródła świateł krawędziowych na LED. Ponadto zmodernizowany i rozbudowany został system retencji wód opadowych. Nawierzchnie lotniskowe wyposażono w nowe koryta odwodnieniowe i wybudowano cztery zbiorniki retencyjne o pojemności ok. 650 m³ każdy.
Przeprowadzona modernizacja pozwala na łatwiejsze przyjmowanie cięższych samolotów, a dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia krawędziowego, osiowego i poprzeczek zatrzymania, zwiększono bezpieczeństwo poruszania się statków powietrznych po układzie manewrowym krakowskiego lotniska w warunkach ograniczonej widzialności.
Podczas prac modernizacyjno-budowlanych w strefie operacyjnej krakowskiego lotniska wykonano nowe nawierzchnie betonowe o łącznej powierzchni 156 660 m². Podczas prac zużyto 47 680 t cementu. Do budowy wykorzystano 55 600 t grysów dolomitowych i 84 300 t grysów granitowych.
Wartość prac zrealizowanych przez Max Bögl Polska to 161,4 mln zł brutto, zaś łączny koszt inwestycji zrealizowanych w ramach projektu unijnego w strefie operacyjnej to 200,84 mln zł brutto. Prace były finansowane ze środków własnych spółki, obligacji i funduszy unijnych. Dofinansowanie wyniosło 76,04 mln zł.
Także w ramach projektu Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej – w 2011 ukończono budowę łącznika płyty postojowej z drogą startową (droga kołowania Alpha 1). Generalnym wykonawcą tej inwestycji był Warbud.
Kraków-Balice jest obecnie największym regionalnym lotniskiem w Polsce, które w 2015 obsłuży ponad 4 mln pasażerów. W sezonie zimowym 13 linii lotniczych wykonuje z niego regularne loty na ponad 50 trasach. W ramach największego w historii lotniska programu inwestycyjnego w ostatnich latach, poza wymienionymi wcześniej inwestycjami, oddano do użytku m.in. parking wielopoziomowy i Hotel Hilton Garden Inn. Od końca września działa nowa część terminalu pasażerskiego, stacja kolejowa i wewnętrzny układ komunikacyjny (Nowy terminal na krakowskim lotnisku, 2015-09-29). W połowie przyszłego roku ma zakończyć się przebudowa starego terminalu pasażerskiego. Niedawno zapadła również decyzja o budowie nowej, dłuższej drogi startowej.
Max Bögl prowadził prace budowlane na czterech polskich lotniskach – w Krakowie, Katowicach, Rzeszowie i Wrocławiu, a także w wielu portach lotniczych Europy, m.in. w Bułgarii, Rumunii i Niemczech, gdzie był jednym z wykonawców zaangażowanych w budowę lotniska Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta (Kolejne opóźnienie w budowie BER, 2014-12-15). W tym ostatnim przypadku gigantyczne opóźnienia w oddaniu inwestycji do użytku spowodowały, że gwarancja na prace wykonane przez Max Bögl minie, zanim port lotniczy zacznie działać …
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda