Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Podpis na kadłubie polskiego Mastera

Lotnictwo wojskowe, 24 lutego 2016

Dziś w zakładach Finmeccaniki w Venegono Superiore Dowódca Generalny RSZ gen. broni Mirosław Różański złożył podpis na kadłubie pierwszego polskiego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master.

Dowódca Generalny RSZ gen. broni Mirosław Różański złożył na kadłubie Mastera podpis o treści … z ziemi włoskiej do polskiej, nawiązujący do słów naszego hymnu narodowego. Świadkiem wydarzenia był m. in. dyrektor zarządzający Finmeccanica Aircraft Division Filippo Bagnato

W zakładach Finmeccanica Aircraft Division we włoskim Venegeno Superiore rozpoczęto montaż końcowy pierwszego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master (Master w roli agresora , 2016-02-18). Z tej okazji zorganizowano uroczystość podpisania kadłuba samolotu przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Mirosława Różańskiego. W dzisiejszej ceremonii wzięli też udział Inspektor Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Tomasz Drewniak, d-ca 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego płk pil. Paweł Smereka i dyrektor zarządzający Finmeccanica Aircraft Division Filippo Bagnato.

Oblot pierwszego Mastera dla Sił Powietrznych zaplanowano w maju, a drugiego - w lipcu br. Proces certyfikacyjny zgodny z wymaganiami włoskich lotniczych władz wojskowych zakończy się w październiku br. Uznanie go przez Inspektorat Uzbrojenia MON otworzy drogę do przekazania samolotów stronie polskiej.

Pierwszy M-346 przeznaczony dla Sił Powietrznych ma zostać oblatany w maju br.

Dwa pierwsze Mastery, wraz z urządzeniami służącymi do planowania misji i odprawy po jej zakończeniu, trafią do Dęblina w listopadzie 2016. Kolejne mają wejść do wyposażenia Sił Powietrznych parami,  w lutym, maju i październiku 2017.  W marcu dostarczone zostaną syntetyczne urządzenia szkoleniowe (kompleksowy symulator lotu, trenażer procedur normalnych i trenażer procedur awaryjnych). W odróżnieniu od samolotów używanych przez inne kraje, polskie M-346 zostaną wyposażone m. in. w spadochron hamujący i osłonę kabiny ucznia-pilota, umożliwiającą wykonywanie symulowanych lotów w warunkach IMC.

W ramach kontraktu, zawartego w lutym 2014, strona włoska zobowiązała się też do przeszkolenia 16 pilotów i 139 inżynierów i techników, zajmujących się obsługą samolotów.

Obecnie w zakładach w Venegono realizowany jest też montaż drugiego polskiego Mastera. Obydwa samoloty mają zostać dostarczone w listopadzie / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Pierwsza grupa pilotów Sił Powietrznych rozpoczęła już szkolenie. Obecnie przebywają oni w bazie Aeronautica Militare (wojsk lotniczych Włoch) Lecce-Galatina, gdzie w marcu rozpoczną loty w kabinach M-346 pod okiem instruktorów z 212° Gruppo 61° Stormo. Zakończenie ich szkolenia nastąpi w październiku, przed dostarczeniem samolotów do Polski (Polacy rozpoczęli szkolenie na Masterach , 2015-12-04). Druga grupa, licząca 4 pilotów, rozpocznie szkolenie w lipcu br. i zakończy w czerwcu 2017, a ostatni kurs dla 6 pilotów rozpocznie się w styczniu i zakończy w listopadzie 2017. Natomiast szkolenie wszystkich oficerów i żołnierzy obsługi naziemnej ukończy się przed listopadem br.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.