Czeskie przedsiębiorstwo Aero Vodochody zamierza rozpocząć w przyszłym roku dostawy samolotów L-39CW, z nową awioniką, napędzanych silnikiem Williams FJ44-4M.
Jego próby w locie i na ziemi zostały już zakończone. W porównaniu z oryginalnym napędem L-39 – silnikiem AI-25TL – FJ44-4M ma większe przyspieszenie, mniejszą masę, nie wymaga zabudowania pomocniczego zespołu napędowego i ma mniejsze zużycie paliwa.
W trakcie prób naziemnych dokonano m.in. pomiarów ciśnienia wewnątrz wlotu powietrza do silnika. Testy te są wymagane przez Williams International i są również częścią wymagań dotyczących weryfikacji możliwości zabudowania silnika. Wyniki pomiarów potwierdziły, że parametry pracy FJ44-4M zadeklarowane przez producenta są gwarantowane po zabudowaniu go w kadłubie L-39C – powiedział Marco Venanzetti, szef programu L-39NG.
Projekt L-39CW rozpoczął ostatni etap programu certyfikacji – obecnie wykonywane są loty kontrolne pod nadzorem władz lotniczych. Przedstawiciele Aero spodziewają się, że wydania Certyfikatu Typu dobędzie się przed końcem 2017. Dzięki temu w 2018 mogłyby rozpocząć się dostawy L-39CW. Obecnie trwają negocjacje z kilkoma klientami, dotyczące wyposażenia w nowy silnik kilkudziesięciu Albatrosów (Konferencja użytkowników L-39, 2016-09-16).
Producent oferuje obecnym użytkownikom L-39 ich wymianę na L-39NG w ramach dwustopniowego procesu. Pierwszym krokiem ma być zmodernizowanie eksploatowanych przez nich Albatrosów do wersji L-39CW poprzez zabudowanie nowego silnika i awioniki, a drugim – pozyskanie płatowców L-39NG i przełożenie do nich zakupionych wcześniej silników i awioniki.