Amerykańska Komisja ds. Handlu Międzynarodowego (USITC) opowiedziała się za Bombardierem w sprawie złożonej przez Boeinga, dotyczącej sprzedaży 75 samolotów CS100 Delta Air Lines za cenę, którą Amerykanie określili jako znacznie niższą od kosztów produkcji.
Orzeczenie USITC oznacza, że Boeing nie poniósł żadnej szkody w wyniku tej transakcji. Komisja nie uznała w ten sposób zalecenia Departamentu Handlu USA, który wzywał do nałożenia niemal 300-% cła na sprzedaż kanadyjskich samolotów.
Dzisiejsza decyzja to zwycięstwo innowacji, konkurencji i rządów prawa. Dzięki zakończeniu tej sprawy możemy finalizować naszą współpracę z Airbusem. Planowanie integracji idzie dobrze, a my z niecierpliwością oczekujemy dostarczenia CSeries na rynek w USA, aby amerykańskie linie lotnicze i amerykańscy pasażerowie mogli korzystać z wielu zalet tego niezwykłego samolotu – oświadczył Bombardier na swojej stronie internetowej.
Natomiast Boeing zapowiedział, że bardziej szczegółowo przyjrzy się opiniom Komisji i zasugeruje ewentualne odwołanie. Boeing […] nadal będzie dokumentować wszelkie szkody dla przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw w USA, wynikające z nielegalnych subsydiów i cen dumpingowych. Nie będziemy czekać, gdy nielegalne praktyki biznesowe Bombardiera będą nadal szkodzić amerykańskim pracownikom i wspieranemu przez nich przemysłowi lotniczemu. Globalny handel działa tylko wtedy, gdy wszyscy przestrzegają zasad, które wszyscy uzgodnili – czytamy w oświadczeniu koncernu z Seattle.
Pierwsze CSeries miały trafić do Delty na wiosnę 2018. Jednak Airbus w połowie października 2017 zgodził się na przejęcie większościowego udziału w programie CSeries i montaż samolotów tego typu na terenie zakładów w Mobile w stanie Alabama. W takim przypadku dostawy samolotów dla Delta Air Lines znacznie by się opóźniły, ponieważ Airbus musiałby zbudować w Mobile linię montażu CSeries od podstaw.
Orzeczenie USITC na oznacza, że Delta może odbierać samoloty produkowane przez Bombardiera w zakładach w Mirabel. Na razie jednak ani Airbus, ani Bombardier nie ujawniły, czy zwycięstwo w sporze antydumpingowym z Boeingiem oznacza zmianę planów dotyczących samolotów dla Delty (CSeries poniżej planu, 2018-01-05).