Macedońskie lotnictwo wojskowe odebrało wyremontowane śmigłowce Mi-24W i Mi-8MT.
Vozduhoplovna Brigada na Armijata na Republika Makedonija (Vbr na ARM, Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych Macedonii) znacznie polepszyła swoją zdolność bojową, dzięki powrotowi do służby dwóch śmigłowców uderzeniowych Mi-24W (n-ry takt. 209 i 210) i pary transportowych / uzbrojonych Mi-8MT Hip-H (n-ry takt. 307 i 308). Wiropłaty przeszły przeglądy naprawcze i wydłużenie trwałości użytkowej w ukraińskich zakładach Aviakon w Konotopie.
Po powrocie do Macedonii drogą lądową pod koniec lipca, śmigłowce Mi-24E zostały ponownie zmontowane przez ukraińskich specjalistów w bazie lotniczej Petrovec, w pobliżu Skopje, a po pomyślnym zakończeniu lotów próbnych i odbiorczych dołączyły do Skvadronu na Borbeni Helikopteri Nokjni Molnji (eskadry śmigłowców bojowych Nocne Pioruny). Jednostka ta nie wykonywała lotów od lipca 2015, kiedy ostatni z jej sześciu Mi-24W został uziemiony z powodu przekroczenia okresu międzyobsługowego.
Natomiast Mi-8MT wróciły do kraju samodzielnie, pilotowane przez macedońskie załogi. Wiropłaty wylądowały w Petrovcu 3 września i natychmiast wzmocniły Skvadron na Transportni Helikopteri Bukefał (eskadrę śmigłowców transportowych Bucefał). Dzięki temu jednostka ma teraz parę zmodyfikowanych w 2016 transportowych Mi-17 (n-ry takt. 302 i 303) i czterema transportowymi / uzbrojonymi Mi-8MT (n-ry takt. 305-308, 25-lecie brygady lotnictwa WL Macedonii , 2017-06-12).
Jest bardzo prawdopodobne, że wspomniane wyżej Mi-24W były ostatnimi śmigłowcami tego typu, które zostały zmodernizowane na Ukrainie. Wcześniej Macedonia zamierzała przeprowadzić na Ukrainie analogiczne przeglądy czterech innych Mi-24W (n-ry takt. 201, 202, 205 i 207), ale wydaje się, że przedsięwzięcie to zostało zaniechane. Zmiana planów jest odzwierciedleniem przyjętego niedawno przez Macedonię Strategicznego Przeglądu Obronnego, a Dowództwo ARM wyraźnie podkreśla, że niedawno zmodernizowane Mi-24W pozostaną w eksploatacji do końca ich trwałości użytkowej, ale przed wycofaniem ze służby nie zostaną w nie zainwestowane, żadne dodatkowe fundusze, poza niezbędnymi do podstawowej obsługi technicznej.
Odebrane niedawno Mi-24W powinny pozostać w służbie co najmniej do połowy 2025. Jeśli w międzyczasie nie zostaną pozyskane inne śmigłowce uderzeniowe, co jest bardzo mało prawdopodobne, logiczne wydaje się oczekiwanie, że Vbr na ARM rozwiąże eskadrę Nokjni Molnji lub połączy ją z eskadrą Bucefał. Oprócz tego, w ramach koncepcji dotyczącej kształtu AMR w 2028 zakłada się restrukturyzację lotnictwa i zmianę oficjalnej nazwy na Vozduhoploven Ving (Skrzydło Lotnictwa), do zadań którego należeć ma wsparcie lotnicze, obrona powietrzna i nadzorowanie przestrzeni powietrznej ARM, wyposażonego przede wszystkim w śmigłowce Mi-8/17.
W związku z tym rozważane jest przejęcie przez VV wiropłatów używanych obecnie przez Jednostkę Śmigłowcowa Policji Macedonii Jastrebi (Jastrzębie) – pary transportowo-uderzeniowych Mi-171 (n-ry takt. MAP-7710 i MAP-7711) i jednego transportowego Mi-17W-5 (nr takt. MAP -7714). Dwa pierwsze wiropłaty do listopada 2017 przechodzą przegląd naprawczy w serbskich zakładach Moma Stanojlovic w Batajnicy (Katastrofa Mi-17 w Macedonii, 2014-07-12).
Rozwiązanie takie znacznie zwiększyłoby zdolności ARM do transportu osób i zaopatrzenia, niesieniu pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i zwalczaniu pożarów, ale jednocześnie opóźniłoby zakup nowych śmigłowców.
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego