Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Macedońskie śmigłowce wróciły do służby

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 września 2018

Macedońskie lotnictwo wojskowe odebrało wyremontowane śmigłowce Mi-24W i Mi-8MT.

Jeden z wyremontowanych macedońskich Mi-24W, które dotarły do kraju drogą kołową
Vozduhoplovna Brigada na Armijata na Republika Makedonija (Vbr na ARM, Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych Macedonii) znacznie polepszyła swoją zdolność bojową, dzięki powrotowi do służby dwóch śmigłowców uderzeniowych Mi-24W (n-ry takt. 209 i 210) i pary transportowych / uzbrojonych Mi-8MT Hip-H (n-ry takt. 307 i 308). Wiropłaty przeszły przeglądy naprawcze i wydłużenie trwałości użytkowej w ukraińskich zakładach Aviakon w Konotopie.

Po powrocie do Macedonii drogą lądową pod koniec lipca, śmigłowce Mi-24E zostały ponownie zmontowane przez ukraińskich specjalistów w bazie lotniczej Petrovec, w pobliżu Skopje, a po pomyślnym zakończeniu lotów próbnych i odbiorczych dołączyły do Skvadronu na Borbeni Helikopteri Nokjni Molnji (eskadry śmigłowców bojowych Nocne Pioruny). Jednostka ta nie wykonywała lotów od lipca 2015, kiedy ostatni z jej sześciu Mi-24W został uziemiony z powodu przekroczenia okresu międzyobsługowego.

Natomiast Mi-8MT wróciły do kraju samodzielnie, pilotowane przez macedońskie załogi. Wiropłaty wylądowały w Petrovcu 3 września i natychmiast wzmocniły Skvadron na Transportni Helikopteri Bukefał (eskadrę śmigłowców transportowych Bucefał). Dzięki temu jednostka ma teraz parę zmodyfikowanych w 2016 transportowych Mi-17 (n-ry takt. 302 i 303) i czterema transportowymi / uzbrojonymi Mi-8MT (n-ry takt. 305-308, 25-lecie brygady lotnictwa WL Macedonii , 2017-06-12).

Po przeglądzie na Ukrainie Mi-8MT wróciły do kraju samodzielnie, pilotowane przez macedońskie załogi / Zdjęcia: Igor Bozinovski

Jest bardzo prawdopodobne, że wspomniane wyżej Mi-24W były ostatnimi śmigłowcami tego typu, które zostały zmodernizowane na Ukrainie. Wcześniej Macedonia zamierzała przeprowadzić na Ukrainie analogiczne przeglądy czterech innych Mi-24W (n-ry takt. 201, 202, 205 i 207), ale wydaje się, że przedsięwzięcie to zostało zaniechane. Zmiana planów jest odzwierciedleniem przyjętego niedawno przez Macedonię Strategicznego Przeglądu Obronnego, a Dowództwo ARM wyraźnie podkreśla, że niedawno zmodernizowane Mi-24W pozostaną w eksploatacji do końca ich trwałości użytkowej, ale przed wycofaniem ze służby nie zostaną w nie zainwestowane, żadne dodatkowe fundusze, poza niezbędnymi do podstawowej obsługi technicznej.

Odebrane niedawno Mi-24W powinny pozostać w służbie co najmniej do połowy 2025. Jeśli w międzyczasie nie zostaną pozyskane inne śmigłowce uderzeniowe, co jest bardzo mało prawdopodobne, logiczne wydaje się oczekiwanie, że Vbr na ARM rozwiąże eskadrę Nokjni Molnji lub połączy ją z eskadrą Bucefał. Oprócz tego, w ramach koncepcji dotyczącej kształtu AMR w 2028 zakłada się restrukturyzację lotnictwa i zmianę oficjalnej nazwy na Vozduhoploven Ving (Skrzydło Lotnictwa), do zadań którego należeć ma wsparcie lotnicze, obrona powietrzna i nadzorowanie przestrzeni powietrznej ARM, wyposażonego przede wszystkim w śmigłowce Mi-8/17.

W związku z tym rozważane jest przejęcie przez VV wiropłatów używanych obecnie przez Jednostkę Śmigłowcowa Policji Macedonii Jastrebi (Jastrzębie) – pary transportowo-uderzeniowych Mi-171 (n-ry takt. MAP-7710 i MAP-7711) i jednego transportowego Mi-17W-5 (nr takt. MAP -7714). Dwa pierwsze wiropłaty do listopada 2017 przechodzą przegląd naprawczy w serbskich zakładach Moma Stanojlovic w Batajnicy (Katastrofa Mi-17 w Macedonii, 2014-07-12).

Rozwiązanie takie znacznie zwiększyłoby zdolności ARM do transportu osób i zaopatrzenia, niesieniu pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i zwalczaniu pożarów, ale jednocześnie opóźniłoby zakup nowych śmigłowców.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.