Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Parada lotnicza w ZEA

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 03 grudnia 2018

Emirates, Etihad, flydubai, Air Arabia i zespół akrobacyjny Al Fursan przygotowały wspólny pokaz z okazji 47. Święta Narodowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich i roku upamiętniającego niezwykłe dziedzictwo i wartości Jego Wysokości Szejka Zajida, nieżyjącego już założyciela państwa.

W widowiskowej paradzie lotniczej – pierwszej tego typu na świecie i wyjątkowej dla lotnictwa cywilnego ZEA – wzięło udział 11 samolotów / Zdjęcia: Emirates

Lotnicza defilada miała zaprezentować dokonania lotnictwa ZEA mieszkańcom emiratów i całemu światu. W widowiskowej paradzie lotniczej – pierwszej tego typu na świecie i wyjątkowej dla lotnictwa cywilnego ZEA – wzięło udział 11 samolotów, w tym Boeing 737 MAX 8 linii flydubai (Zajid 1), Airbus A320 Air Arabia (Zajid 2), Airbus A380 Etihad Airways (Zajid 3) i Airbus A380 Emirates (Zajid 4), a także 7 samolotów MB-339NAT należących do zespołu Al Fursan (Rycerze) wojsk lotniczych ZEA. Wszystkie samoloty pasażerskie w formacji zdobiła okolicznościowa kalkomania upamiętniająca Rok Szejka Zajida. Po raz pierwszy tak niezwykła grupa samolotów leciała we wspólnym szyku. Samoloty pasażerskie pilotowali kapitan Adrian Smith (flydubai), Nadhem Al Hamad (Air Arabia), kapitan Richard Dyson (Etihad Airways) i kapitan Abbas Shaban (Emirates). Zespołem Al Fursan dowodził ppłk Nasser Al Obaidli (Współpraca Emirates i flydubai, 2018-04-25, Rozszerzenie współpracy Etihad i Lufthansy, 2017-02-02). 

Samoloty rozpoczęły przelot 2 grudnia, o godz. 10:00 czasu polskiego, startując z lotniska Al Maktoum International-Dubai World Central. Po osiągnięciu wyznaczonych pozycji oczekiwania na wysokości od 2 do 5 tys. stóp (610-1520 m), przy separacji pionowej wynoszącej 1 tys. stóp (ok. 350 m), rozpoczęły lot w szyku. Nad miastem Ras al-Chajma każdy z samolotów wyrównał prędkość i wykonał zwrot w celu utworzenia szyku kolumny. Następnie zeszły do wyznaczonych pozycji, zmniejszając separację pionową do 300 stóp (90 m).

Liderem szyku był samolot flydubai lecący na wysokości 1 tys. stóp (910 m) z prędkością 210 węzłów. W kolumnie tuż za nim podążał samolot Air Arabia na wysokości 1,3 tys. Stóp (400 m). W dalszej kolejności za nimi leciał dwupokładowy Airbus A380 linii Etihad na wysokości 1,6 tys. Stóp (490 m), a kolumnę zamykał A380 Emirates lecący na 1,9 tys. stóp (580 m), robiąc miejsce 7 samolotom Al Fursan lecącym w szyku grota i zostawiającym za sobą smugi dymu w kolorach flagi ZEA.

Niezwykła formacja przewoźników z imponującą precyzją przeleciała wzdłuż wybrzeża kraju, mijając kolejno miasta Ras al-Chajma, Umm al-Kajwajn i Adżman, atrakcje turystyczne takie jak nabrzeże w Szardży, Wyspy Palmowe i archipelag The World z widocznym w tle wieżowcem Burdż Chalifa, na końcu przelatując nad bulwarem i Wielkim Meczetem Szejka Zajida w Abu Zabi, gdzie maszyny rozeszły się, kierując się na poszczególne lotniska macierzyste.

Defilada miała zaprezentować dokonania lotnictwa ZEA mieszkańcom emiratów i całemu światu
 

Przygotowania do tej misji trwały ponad 5 miesięcy ze względu na złożony charakter formacji i liczbę zaangażowanych samolotów. Ponieważ nacisk położono na bezpieczeństwo lotu, w procesie drobiazgowego planowania i koordynacji kwestii technicznych uczestniczyły wszystkie cztery linie lotnicze i szereg organów regulacyjnych. Przelot zakończył się powodzeniem dzięki współpracy m.in. pilotów i dyspozytorów lotniczych każdej linii, Głównego Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA (GCAA), Ministerstwa Obrony ZEA, kontrolerów lotów, Departamentu Transportu Abu Zabi i urzędów lotnictwa cywilnego z innych emiratów.

Wszyscy partnerzy wspólnie wyznaczyli optymalne punkty przelotu formacji, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, terytorium przelotu, planowanie trasy, widoczność, możliwy wiatr i warunki pogodowe. Na całej trasie przelotu wyznaczono strefę czasowo zastrzeżoną nadzorowaną przez GCAA. Na spotkaniach ustalono pozycję każdego przewoźnika w szyku oraz punkty odniesienia, tak aby każdy samolot mógł do niego bezpiecznie dołączyć i utrzymać wyznaczoną pozycję. Ponadto wszyscy piloci przeszli intensywne ćwiczenia symulacyjne.

8 listopada odbył się lot próbny, podczas którego sprawdzano współpracę między formacją samolotów cywilnych i Al Fursan. Formacji towarzyszyły dwa śmigłowce i samolot L-39 Albatros łotewskiej grupy akrobacyjnej Baltic Bees, filmujący lot.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.