Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze zdjęcie J-11BS

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 kwietnia 2009

Chiński portal china-defense-mashup opublikował zdjęcie samolotu J-11BS, dwumiejscowej wersji J-11B - kopii rosyjskiego myśliwca Su-27SK.

Zdjęcie zostało wykonane w ośrodku badań w locie Yanliang koło Xi'an w prowincji Shanxi. Według autora, Johnathana Wenga, w bieżącym roku powinny się zakończyć próby prototypu J-11BS.

Montaż rosyjskich myśliwców Su-27SK z dostarczanych zestawów rozpoczęto w Shenyang Aircraft Corporation (SAC) na podstawie umowy z 1995. Łącznie powstało około stu samolotów tego typu. Chińczycy od początku starali się skopiować samolot - w krótkim czasie produkowali ok. 70% części do niego, w tym silniki WS-10A - kopie rosyjskich AL-31F. Jednocześnie, częściowo we współpracy z Rosjanami, myśliwiec był modernizowany. Produkcję J-11 w wersji odpowiadającej Su-27SK zakończono w 2005. W tym czasie prowadzono już modernizację wyprodukowanych wcześniej samolotów. Do końca 2006 zmodernizowano co najmniej 60 z nich.

Istnienie nowego, silnie zmodernizowanego J-11B potwierdzono oficjalnie w maju 2007. W tym czasie w samoloty tego typu miały już być uzbrojone dwie eskadry chińskiego lotnictwa. W J-11B zastosowano na szeroką skale materiały kompozytowe, obniżono odbicie radiolokacyjne, zastosowano w pełni cyfrową awionikę (w tym glass cockpit) i zmodernizowany radiolokator, umożliwiający atakowanie celów naziemnych i nawodnych (średniej wielkości okręty wykrywa z 350 km). Może on śledzić do 8 celów jednocześnie. Wokół statusu J-11B pozostaje jednak wiele niejasności (Chińskie podróbki Su-27SK). Nie ustają też spory z Rosją na temat kradzieży własności intelektualnej (ChRL nie będzie kopiować rosyjskiego uzbrojenia).

W 2007, w czasie otwarcia muzeum lotniczego przy Harbin Institute of Technology, ujawniono prowadzenie prac nad dwumiejscową wersją J-11B - J-11BS (S jak Shuangzou - dwumiejscowy). Pokazano wówczas jego dużą makietę. J-11BS to odpowiednik rosyjskiego Su-30MK3, którego zakupem Chińczycy byli wcześniej zainteresowani. Znaczne zaawansowanie prac nad J-11BS spowodowało, że to zainteresowanie osłabło. Według zachodnich ekspertów, J-11BS jest chińskim odpowiednikiem Boeinga F-15E Strike Eagle.

Chińska kopia rosyjskiego silnika AL-31F jest ciągle niedopracowana. Brak dostępu do niektórych technologii powoduje, że WS-10 Taihang ustępuje pierwowzorowi, szczególnie pod względem niezawodności. ChRL musi więc stale importować rosyjskie silniki. Brak własnych napędów odpowiedniej jakości może poważnie zagrozić ambitnym chińskim programom rozwoju samolotów wojskowych

Na bazie J-11B Chińczycy usiłują zbudować wersję morską - J-11C (J-11BJ). Pierwszy raz makietę takiej wersji, z podwieszonymi chińskimi pociskami przeciwokrętowymi, pokazano w 2002. By zbudować J-11C Chińczycy usiłują skopiować rozwiązania zastosowane na rosyjskim myśliwcu pokładowym Su-33. To powoduje, że negocjacje na temat jego ewentualnego zakupu przebiegają z poważnymi problemami (Rosyjsko-chińskie rozmowy o Su-33). Według nieoficjalnych informacji, J-11C powstaje w dwóch odmianach - jedno-, i dwumiejscowej. J-11BJ miałby zostać oblatany w 2010, a J-11JS rok później.

Według innych nieoficjalnych informacji, Chiny pracują też nad wielozadaniowymi myśliwcami kolejnej generacji, w tym nad odpowiednikiem amerykańskiego F-22. Samolot, powstający w Instytucie 601 i SAC, oznaczany jako J-13, miałby być dwusilnikową maszyną o układzie aerodynamicznym zbliżonym do F-22. Jego oblot przewidywany jest na 2015.

Według china-defense-mashup, na bazie J-13 w 2017 miałaby powstać odmiana morska - J-13J i kolejna modyfikacja wyposażeniowa - J-13G. Równolegle miałby być rozwijany lżejszy samolot - J-14 - prawdopodobnie odpowiednik F-35 JSF. Jego oblot przewidywany jest na 2018.

Chińczycy konstruują także bojowy bezpilotowiec, oznaczany nieoficjalnie jako WJ-15. Nie powstanie on jednak wcześniej niż w 2025.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.