Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

C-145A (Skytrucki) dla Estonii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 17 lutego 2019

Dwa wycofane z eksploatacji w US Air Force Special Operations Command (AFSOC), wyprodukowane w Mielcu, a dostarczone Amerykanom przez Sierra Nevada Corporation – samoloty C-145A (PZL M28 Skytruck, wyprodukowane w 2009) trafią w najbliższym czasie do Estonii. Zastąpią w jej wojskach lotniczych dwa wysłużone, wykorzystywane do celów transportowych dwupłatowe An-2 (także wyprodukowane w Mielcu). Będzie to realizacja umowy z 10 sierpnia 2018.

Jeden z PZL C-145A używanych przez US Air Force Special Operations Command / Zdjęcie: USAF

Samoloty zostaną przekazane lotnictwu Estonii, a ta pokryje koszt ich dostosowania i wyposażenia do działań w europejskiej przestrzeni powietrznej w ramach zaaprobowanego niedawno przez parlament w Tallinie programu modernizacji sił zbrojnych na lata 2020-2023. Początkowo USA oferowały Estończykom dwa dwusilnikowe samoloty transportowe Shorts C-23 Sherpa, także wycofane z eksploatacji. Do ich przekazania miało dojść już w 2015. Jednak prócz operacji z betonowych długich pasów Estończycy zmuszeni są także działać z krótkich lądowisk, a do tego Sherpy się nie nadawały. Tallin zrezygnował więc z amerykańskiego daru.

Wysłużone An-2 estońskich wojsk lotniczych mają zostać w 2019 zastąpione ex-amerykańskimi, wyprodukowanymi w Mielcu Skytruckami (C-145A) / Zdjęcie: Estonian AF

Nowa okazja nadarzyła się, kiedy Amerykanie po latach wykorzystywania Skytrucków (C-145A) w tajnych operacjach AFSOC w Azji i Ameryce Łacińskiej (gdzie kilka maszyn zostało utraconych w nie do końca wyjaśnionych okolicznościach), odstawili je do rezerwy. Formalnie samoloty przeznaczone dla Estonii wyceniono na ok. 6 mln USD. Wiadomo, że będą one stacjonować w zmodernizowanej przez NATO bazie Amari pod Tallinem (Estońskie plany zakupowe , 2019-02-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.