Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

6 Posiejdonów/Kanyonów na pokładzie Biełgorodu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 19 marca 2019

Służba prasowa rosyjskiego ministerstwa obrony przekazała informację, że pierwszym atomowym okrętem podwodnym Rosji, wyposażonym w nowe 20-m wielozadaniowe supertorpedy Posiejdon o napędzie nuklearnym i prędkości ponad 100 w będzie obecnie najdłuższa tego typu jednostka świata – przebudowany K-329 Biełgorod.

Jeden z rosyjskich podwodnych niszczycieli amerykańskich lotniskowców widziany w Siewierodwińsku / Zdjęcie: Siewmasz 

Biełgorod budowano w latach 90. ubiegłego wieku jako klasyczny niszczyciel amerykańskich lotniskowców proj. 949A Antiej z 20 przeciwokrętowymi pociskami rakietowymi kompleksu Granit, tak jak tragicznie zatopiony Kursk. W 1994 na skutek braku funduszów budowę przerwano i to, co zdążono wykonać zakonserwowano. We wrześniu 2000 po utracie Kurska zapadła decyzja o wznowieniu prac przy Biełgorodzie. W okresie do 2006 ponownie brakowało pieniędzy na dokończenie jednostki, której wykonanie oceniano na 76-80%. W 2012 zdecydowano, iż jednostka będzie miała cechy wielkiej podwodnej bazy różnego typu pojazdów bezzałogowych i otrzyma nowe oznaczenie – proj. 09852 ze stoczniowym numerem 91664 zakładu w Siewierodwińsku. Już wtedy wiedziano, że hangary rakiet kompleksu Granit zostaną wykorzystane na komory ładunkowe dla różnego rodzaju podwodnych bezzałogowców. W kwietniu 2017 rosyjskie media podały, że Biełgorod otrzyma wielki dok do przewozu ładunku do 30 m, spekulowano, że będzie to najprawdopodobniej miniaturowy okręt podwodny. Tak czy inaczej okręt wydłużono z 154 m do 184, czyli o 11 m więcej od gigantycznego dwukadłubowego legendarnego rosyjskiego rakietowego boomera – proj. 941 -Akuły/Tajfuna.

Tak amerykańscy eksperci z Coverrt Shores widzą system dokowania podwodnych bezzałogowców w kadłubie Biełgorodu / Rysunek: via Bel.ru

Siewmasz miał zakończyć przebudowę Biełgorodu w 2018, jednak wedle zapowiedzi agencji TASS z 6 marca 2019, okręt zostanie ponownie zwodowany między kwietniem a czerwcem 2019. Są już dostępne wstępne szkice usytuowania pojedynczego Posiejdona w mokrej ładowni jednostki. Nie wiadomo jednak, czy są one prawdziwe… Prace stoczniowe przy systemie odpalania Posiejdona z pokładu zanurzonego Biełgoroda trwać mają do końca 2019, tak aby okręt gotów był służby w 2020. Tak przynajmniej kalendarz gotowości ocenia agencja TASS (Budowa Biełgoroda zamrożona, 2009-06-27).

W rosyjskich mediach ukazało się jak dotąd kilka ujęć Posiejdona/Kenyona od nosa i od strony układu napędowego. Mają to być zdjęcia z prób systemu… / Zdjęcia: via Bel.ru

Wbrew poprzednim deklaracjom, Biełgorod przenosić ma tylko 6, a nie 8 Posiejdonów, które nie są wcale jakimś wytworem fantazji, skoro broń ta w kodzie NATO otrzymała już oficjalną nazwę – Kanyon (Rosyjska torpeda atomowa Status-6, 2015-11-12). Następnym okrętem podwodnym już teraz przebudowywanym przez Siewmasz do przenoszenia Posiejdonów/Kanyonów będzie okręt proj. 09851 Chabarowsk. Ma on zostać ponownie zwodowany w Siewierodwińsku pod koniec 2020, a uzyskać gotowość operacyjną w 2022.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.