Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Budowa Biełgoroda zamrożona

27 czerwca 2009

Dowódca rosyjskiego WMF ujawnił, że budowa wielozadaniowego atomowego okrętu podwodnego Biełgorod została przerwana. Konstrukcję zakonserwowano na pochylni.

Dowódca Wojenno-morskowo fłota (WMF) admirał Władimir Wysockij ujawnił, że Biełgorod jest gotowy w 70-80%. Budowany od 1992 miał być ostatnim z serii okrętów projektu 949A Antiej. Tego samego projektu, co okręt podwodny Kursk, który zatonął z całą 118-osobową załogą w roku 2000 na Morzu Barentsa.

- Na razie nie zdecydowaliśmy, czy będziemy w przyszłości kontynuować budowę Biełgoroda - powiedział Wysockij. Być może przeznaczone na to środki wykorzystamy na dofinansowanie budowy nowej serii okrętów podwodnych Siewierodwinsk. Do czasu podjęcia decyzji Biełgorod pozostanie zakonserwowany w stoczni Siewmasz.

Projektowanie okrętów podwodnych projektu 949 rozpoczęto pod koniec lat 1960. W latach 1986-1996 zbudowano 11 okrętów tego projektu z 18 planowanych. Część z nich pozostaje w wyposażeniu Flot Północnej i Oceanu Spokojnego. Pod koniec maja w centrum remontowym Zwiezdoczka w Siewierodwinsku zwodowano po remoncie okręt K-119 Woroneż tej serii.

Siewierodwinsk to pierwszy z serii nowych wielozadaniowych atomowych okrętów podwodnych projektu 885 Jasień. Jego wodowanie planowane jest na przyszły rok. Okręt jest uzbrojony w zintegrowany system rakietowy Club-S, przeznaczony do niszczenia okrętów nawodnych i podwodnych oraz obiektów lądowych. Dowództwo WMF rozważa uzbrojenie w taki sam system niedokończonego Biełgoroda.

Na potrzeby WMF przeznaczanych jest 40% budżetu modernizacyjnego rosyjskiego ministerstwa obrony. Priorytetem są strategiczne siły jądrowe floty. Poza okrętami proj. 885 kluczowe są okręty proj. 955 klasy Boriej, a przede wszystkim program budowy rakiet strategicznych Buława, których próby przebiegają z dużymi problemami (Wadliwy pironabój w Buławie).

Dowództwo WMF podjęło decyzję o pozostawieniu w uzbrojeniu swych największych okrętów podwodnych proj. 941 typu Akuła. Chodzi o trzy okręty: TK-208 Dmitrij Donskoj, proj. 941UM, który po ponad 10-letniej przebudowie służy do prób rakiet Buława, oraz TK-17 Archangielsk i TK-20 Siewierstal, które od kilku lat oczekują w Siewierodwinsku na remont i modernizację. Ich kompleksy rakietowe z rakietami R-39, wyprodukowane w czasach ZSRS przez ukraiński Jużmasz, znacznie przekroczyły resursy. Nieoficjalnie wiadomo, że dowództwo WMF chce rakiety balistyczne na pokładach okrętów proj. 941 zastąpić pociskami samosterującymi dalekiego zasięgu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra