Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Budowa Biełgoroda zamrożona

27 czerwca 2009

Dowódca rosyjskiego WMF ujawnił, że budowa wielozadaniowego atomowego okrętu podwodnego Biełgorod została przerwana. Konstrukcję zakonserwowano na pochylni.

Dowódca Wojenno-morskowo fłota (WMF) admirał Władimir Wysockij ujawnił, że Biełgorod jest gotowy w 70-80%. Budowany od 1992 miał być ostatnim z serii okrętów projektu 949A Antiej. Tego samego projektu, co okręt podwodny Kursk, który zatonął z całą 118-osobową załogą w roku 2000 na Morzu Barentsa.

- Na razie nie zdecydowaliśmy, czy będziemy w przyszłości kontynuować budowę Biełgoroda - powiedział Wysockij. Być może przeznaczone na to środki wykorzystamy na dofinansowanie budowy nowej serii okrętów podwodnych Siewierodwinsk. Do czasu podjęcia decyzji Biełgorod pozostanie zakonserwowany w stoczni Siewmasz.

Projektowanie okrętów podwodnych projektu 949 rozpoczęto pod koniec lat 1960. W latach 1986-1996 zbudowano 11 okrętów tego projektu z 18 planowanych. Część z nich pozostaje w wyposażeniu Flot Północnej i Oceanu Spokojnego. Pod koniec maja w centrum remontowym Zwiezdoczka w Siewierodwinsku zwodowano po remoncie okręt K-119 Woroneż tej serii.

Siewierodwinsk to pierwszy z serii nowych wielozadaniowych atomowych okrętów podwodnych projektu 885 Jasień. Jego wodowanie planowane jest na przyszły rok. Okręt jest uzbrojony w zintegrowany system rakietowy Club-S, przeznaczony do niszczenia okrętów nawodnych i podwodnych oraz obiektów lądowych. Dowództwo WMF rozważa uzbrojenie w taki sam system niedokończonego Biełgoroda.

Na potrzeby WMF przeznaczanych jest 40% budżetu modernizacyjnego rosyjskiego ministerstwa obrony. Priorytetem są strategiczne siły jądrowe floty. Poza okrętami proj. 885 kluczowe są okręty proj. 955 klasy Boriej, a przede wszystkim program budowy rakiet strategicznych Buława, których próby przebiegają z dużymi problemami (Wadliwy pironabój w Buławie).

Dowództwo WMF podjęło decyzję o pozostawieniu w uzbrojeniu swych największych okrętów podwodnych proj. 941 typu Akuła. Chodzi o trzy okręty: TK-208 Dmitrij Donskoj, proj. 941UM, który po ponad 10-letniej przebudowie służy do prób rakiet Buława, oraz TK-17 Archangielsk i TK-20 Siewierstal, które od kilku lat oczekują w Siewierodwinsku na remont i modernizację. Ich kompleksy rakietowe z rakietami R-39, wyprodukowane w czasach ZSRS przez ukraiński Jużmasz, znacznie przekroczyły resursy. Nieoficjalnie wiadomo, że dowództwo WMF chce rakiety balistyczne na pokładach okrętów proj. 941 zastąpić pociskami samosterującymi dalekiego zasięgu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.