Linie lotnicze Air France jako pierwsze na świecie wykorzystują technologię Li-Fi (Light Fidelity) podczas lotów komercyjnych. Technologię, która jest alternatywą dla WI-FI testowano po raz pierwszy pod koniec października, podczas lotu z Paryża-Orly do Tuluzy na pokładzie Airbusa A321.
Air France realizują projekt we współpracy z dostawcą rozwiązania – Latécoère. Nowa technologia jest obiecująca pod względem szybkości i stabilności transferu danych, a także pozwoli na obniżenie masy samolotów, a tym samym zużycia paliwa i emisji CO2.
To dla nas wielki powód do dumy, że jesteśmy pierwszą linią lotniczą, która udostępnia podróżnym samolot wyposażony w Li-Fi. Jest to możliwe tylko dzięki doskonałej współpracy zespołów Air France i Latécoère. Jestem przekonany, że doświadczenie jakie zdobywamy w zastosowaniu nowej technologii, przyczyni się do rozwoju naszej oferty rozrywki pokładowej – powiedział Antoine Laborde, manager ds. innowacji w Air France.
Li-Fi to alternatywny względem Wi-Fi sposób dostarczania internetu, czyli technologia umożliwiająca transmisję danych, w której zamiast łączności radiowej wykorzystuje się fale świetlne, zarówno światło widzialne przez człowieka, jak i podczerwień. Air France wraz z Latécoère testują obecnie możliwości techniczne integracji nowego rozwiązania z systemami pokładowymi i pracują nad certyfikacją technologii podczas lotów komercyjnych.
W ramach testu infrastruktura Li-Fi zastała zainstalowana przy 12 fotelach jednego z A321 Air France. Nowatorskie rozwiązanie ma dwie główne zalety: całkowicie stabilny i szybki transfer danych multimedialnych z małymi opóźnieniami i zmniejszenie masy samolotu, a tym samym zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki zastąpieniu przewodów miedzianych światłowodami (Jak przetworzyć śmieci z samolotu, 2019-10-31).
Jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych pięciu lat Li-Fi zrewolucjonizuje łączność podczas lotu. Jestem szczególnie zadowolony ze współpracy z zespołami inżynieryjnymi i obsługowymi Air France Industries i KLM Engineering & Maintenance, które w rekordowym czasie przeprowadziły prace wdrożeniowe do certyfikacji technologii i zintegrowały instalację z systemami w kabinie – dodał Yannick Assouad, dyrektor generalny Latécoère.