Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

KLM jeszcze bardziej eko!

Lotnictwo cywilne, 24 grudnia 2019

Holenderskie linie lotnicze KLM ogłosiły, że podjęły decyzję o regularnym zakupie zrównoważonego paliwa lotniczego dla swoich lotów z lotniska Schiphol w Amsterdamie. Pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 nawet o 80%. Dostawcą będzie koncern Neste, który wytwarza nieszkodliwe dla środowiska, alternatywne paliwo ze zużytego oleju kuchennego. Neste będzie realizować dostawy z wykorzystaniem istniejącej na Schiphol standardowej instalacji do tankowania, tym samym infrastruktura amsterdamskiego lotniska będzie po raz pierwszy wykorzystana do tego typu paliwa. Ponadto, w ramach zacieśnienia współpracy, Neste postanowiła dołączyć do korporacyjnego programu biopaliw KLM, wspierając transformację branży lotniczej i walkę z emisją CO2.

Jedna z proekologicznych inicjatyw KLM to tzw. recykling w systemie okrężnym, któremu poddawane są naczynia cateringowe / Zdjęcie: KLM

Paliwo od Neste jest w pełni kompatybilne z obecnie używanymi na rynku silnikami odrzutowymi. Mieszanka, która będzie stosowana do wszystkich lotów KLM startujących z portu Schiphol ma składać się z paliwa zrównoważonego i tradycyjnej nafty lotniczej izostanie certyfikowana zgodnie z konwencjonalną specyfikacją dla paliw lotniczych, spełniając te same wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Neste będzie realizować dostawy dla KLM z wykorzystaniem istniejącej na lotnisku Schiphol standardowej instalacji do tankowania, dystrybucji i magazynowania, tym samym infrastruktura amsterdamskiego lotniska będzie po raz pierwszy wykorzystana do tego typu paliwa. KLM realizują loty na biopaliwach od 2011, na wybranych trasach do Amsterdamu, przy czym tankowanie odbywa się na innych lotniskach, między innymi w Los Angeles.

Paliwo od Neste do lotów z Amsterdamu wraz z tym aktualnie dostarczanym linii w Stanach Zjednoczonych, na którym samoloty KLM odbywają loty powrotne z Los Angeles, będzie spełniać zapotrzebowanie linii, zanim zyska ona własnego dostawcę na dużą skalę. Od 2022 ma ruszyć produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego w nowym zakładzie produkcyjnym w Delfzijl w Holandii. Zakład, który powstaje przy wsparciu KLM będzie dostarczać linii 75 tys. t ekologicznego paliwa lotniczego rocznie.

Obecnie Neste jest w stanie wyprodukować 100 000 ton odnawialnego paliwa do silników odrzutowych rocznie, które koncern dostarcza na rynek europejski i do Stanów Zjednoczonych. Do 2022 spółka planuje zwiększyć produkcję do ponad 1 mln t.

Kolejna proekologiczna inicjatywa KLM dotyczy tzw. recyklingu w systemie okrężnym, któremu poddawane są naczynia cateringowe. Niedawno, podczas lotu KLM z Amsterdamu do Vancouver załoga serwowała posiłki w naczyniach, które w większości pochodziły z recyklingu w systemie okrężnym. Oznacza to, że pojemniki, pokrywki, szklanki itp. zostały zgromadzone z czterech wcześniejszych lotów KLM z Vancouver do Amsterdamu, które odbyły się w tym miesiącu. Po umyciu i przetworzeniu, naczynia zostały ponownie użyte na tej samej trasie.

Zgodnie z europejskimi regulacjami prawnymi plastikowe naczynia z lotów spoza Europy muszą zostać zutylizowane. KLM przetwarza je, aby używać ponownie – sztućce mogą być użyte ponownie po dokładnym umyciu i sprawdzeniu. Ponadto, naczynia poddawane testowi wykonano z lżejszych tworzyw, których produkcja jest mniej szkodliwa dla środowiska. Co więcej, lżejsze wyposażenie cateringowe oznacza zmniejszenie całkowitej masy samolotu, a tym samym mniejsze spalanie paliwa i niższą emisję CO2. Przedsięwzięcie jest organizowane we współpracy z dostawcami naczyń do cateringu (De Ster) i posiłków (Marfo, Izico, Ipack i AA Bakeries, Jak przetworzyć śmieci z samolotu, 2019-10-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.