Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Boeing ujawnił projekt FARA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, 03 marca 2020

Boeing ujawnił dziś – jako ostatni z 5 konkurentów – wizję śmigłowca, który ma rywalizować o zamówienie US Army na Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Maszyna ma 6-łopatowy wirnik główny, 4-łopatowy wirnik ogonowy i śmigło pchające. Specjalnie zaprojektowany bezprzegubowy wirnik główny jest umieszczony nisko nad kadłubem, a jego konstrukcja ma zapewnić – wspólnie z bardziej konwencjonalnym wirnikiem ogonowym – wymaganą zwrotność w pełnym zakresie prędkości. Z kolei śmigło pchające ma pomóc uzyskać prędkość maksymalną wymaganą przez zamawiającego – 333 km/h na wysokości 1,2 km w temperaturze 35oC.

Komputerowa wizja śmigłowca Boeinga, który ma rywalizować o zamówienie US Army w programie FARA / Ilustracja: Boeing

Kabina śmigłowca Boeinga została zaprojektowana w układzie tandem. Wyposażenie uwzględnia Modular Open Systems Architecture (MOSA) wymaganą w programie FARA. Śmigłowiec ma być łatwy w obsłudze z wykorzystaniem typowego sprzętu już posiadanego przez US Army. Jego napęd ma stanowić ITE (Improved Turbine Engine), równolegle projektowany przez General Electric. Projekt uwzględnia też użycie zintegrowanej wyrzutni uzbrojenia. Według Boeinga, nowy śmigłowiec jest podatny na modernizację, by móc zwalczać zagrożenia, które dopiero się pojawią.

Projektowany przez Boeinga śmigłowiec ma być wyposażony m.in. w chowane w kadłubie zintegrowane wyrzutnie uzbrojenia, zaprojektowanie oddzielnie na zamówienie US Army / Ilustracja: Boeing

Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że konstruktorzy z Phantom Works w projekcie FARA wykorzystali doświadczenia zdobyte w innych programach. Chodzi m.in. o samolot treningowy dla USAF – T-7 Red Hawk, i bsl MQ-25 Stingray dla US Navy. Jednym z priorytetów było ograniczenie kosztów eksploatacji śmigłowca w całym okresie jego użytkowania.

FARA ma zapełnić lukę powstałą po wycofaniu śmigłowców Bell OH-58D Kiowa Warrior. W rywalizacji o zamówienie Boeing konkuruje z Bell Helicopter, zespołem AVX Aircraft i L3 Technologies, zespołem Karem Aircraft, Northrop Grumman i Raytheon oraz Lockheed Martinem – właścicielem Sikorsky’ego.

Boeing FARA w widoku z boku / Ilustracja: Boeing

US Army ma ogłosić zwycięzców pierwszego etapu konkursu w kwietniu 2020. Dwaj wybrani oferenci będą mieli zbudować prototypy swych konstrukcji. Ich badania mają się rozpocząć do 2023. Ostateczny wybór i uruchomienie produkcji seryjnej FARA zaplanowano na 2028 (Bell prezentuje Invictusa, 2019-10-03).

Obecnie realizowany program jest już trzecim dotyczącym budowy latającego systemu rozpoznawczo-bojowego dla US Army. Poprzednie okazały się nieudane. W pierwszym wybrano projekt Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche. Program anulowano w 2004, po wydaniu ok. 7 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.