Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bell prezentuje Invictusa

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 03 października 2019

Bell Helicopter ujawnił projekt nowego śmigłowca uderzeniowego, oznaczonego jako model 360 Invictus (łac. Niezwyciężony). Wiropłat oferowany będzie US Army w ramach konkursu na przyszłe śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe (Future Attack Reconnaissance Aircraft, FARA). Swój udział zapowiedziały także AVX Aircraft, Boeing, Karem Aircraft i Sikorsky (5 w konkursie FARA , 2019-04-25).

Jeżeli projekt Bella zostanie wybrany przez US Army, prototyp Invictusa ma wzbić się w powietrze jesienią 2022 / Ilustracja: Bell Helicopter

Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że konstrukcja Invictusa została skopiowana z dziś już niemal zapomnianego RAH-66 Comanche. Przegubowy wirnik nośny Bella 360, z osłoniętą piastą i liczbą łopat z nieujawnionego materiału zmniejszoną do 4, ma być zapożyczony od znacznie większego 525 Relentless. Jego średnica ma wynosić ok. 12 m, co umożliwi manewrowanie między budynkami podczas operowania w miastach. Otunelowane śmigło sterujące zostało zabudowane w stateczniku pionowym, a stateczniki poziome, których kąt natarcia ma być zmieniany przez układ sterowania lotem fly-by-wire, umieszczono przed nim, po bokach belki ogonowej. Podwozie ma być całkowicie chowane w kadłubie. Dostawcą awioniki będzie Collins Aerospace.

Nie wiadomo, jakie silniki zostaną użyte do napędu Invictusa. Według przedstawicieli producenta część mocy niezbędnej do poruszania wirnika nośnego i śmigła ogonowego podczas lotu poziomego i zawisu ma zapewniać pomocniczy zespół napędowy.

Przy maksymalnej masie startowej dwumiejscowy Bell 360 ma rozwijać prędkość ponad 334 km/h. Skrzydła po bokach kadłuba mają wytwarzać wówczas ok. 50% siły nośnej. Uzbrojenie Invictusa będzie przenoszone w wewnętrznych komorach w środkowej części kadłuba. Pod nosową częścią kadłuba ma być umieszczone 20-mm działko i głowica optoelektroniczna. Udźwig obliczeniowy śmigłowca wynosi 635 kg.

Promień bojowy Bella 360 wynosić ma 250 km od bazy. W tej odległości śmigłowiec ma być zdolny do operowania przez ponad 90 min. Wiropłat ma być w stanie wykonać zawis na wysokości 1220 m w temperaturze 35oC. Jeżeli projekt Bella zostanie wybrany przez US Army, prototyp Invictusa ma wzbić się w powietrze jesienią 2022.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.