Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bell prezentuje Invictusa

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 03 października 2019

Bell Helicopter ujawnił projekt nowego śmigłowca uderzeniowego, oznaczonego jako model 360 Invictus (łac. Niezwyciężony). Wiropłat oferowany będzie US Army w ramach konkursu na przyszłe śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe (Future Attack Reconnaissance Aircraft, FARA). Swój udział zapowiedziały także AVX Aircraft, Boeing, Karem Aircraft i Sikorsky (5 w konkursie FARA , 2019-04-25).

Jeżeli projekt Bella zostanie wybrany przez US Army, prototyp Invictusa ma wzbić się w powietrze jesienią 2022 / Ilustracja: Bell Helicopter

Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że konstrukcja Invictusa została skopiowana z dziś już niemal zapomnianego RAH-66 Comanche. Przegubowy wirnik nośny Bella 360, z osłoniętą piastą i liczbą łopat z nieujawnionego materiału zmniejszoną do 4, ma być zapożyczony od znacznie większego 525 Relentless. Jego średnica ma wynosić ok. 12 m, co umożliwi manewrowanie między budynkami podczas operowania w miastach. Otunelowane śmigło sterujące zostało zabudowane w stateczniku pionowym, a stateczniki poziome, których kąt natarcia ma być zmieniany przez układ sterowania lotem fly-by-wire, umieszczono przed nim, po bokach belki ogonowej. Podwozie ma być całkowicie chowane w kadłubie. Dostawcą awioniki będzie Collins Aerospace.

Nie wiadomo, jakie silniki zostaną użyte do napędu Invictusa. Według przedstawicieli producenta część mocy niezbędnej do poruszania wirnika nośnego i śmigła ogonowego podczas lotu poziomego i zawisu ma zapewniać pomocniczy zespół napędowy.

Przy maksymalnej masie startowej dwumiejscowy Bell 360 ma rozwijać prędkość ponad 334 km/h. Skrzydła po bokach kadłuba mają wytwarzać wówczas ok. 50% siły nośnej. Uzbrojenie Invictusa będzie przenoszone w wewnętrznych komorach w środkowej części kadłuba. Pod nosową częścią kadłuba ma być umieszczone 20-mm działko i głowica optoelektroniczna. Udźwig obliczeniowy śmigłowca wynosi 635 kg.

Promień bojowy Bella 360 wynosić ma 250 km od bazy. W tej odległości śmigłowiec ma być zdolny do operowania przez ponad 90 min. Wiropłat ma być w stanie wykonać zawis na wysokości 1220 m w temperaturze 35oC. Jeżeli projekt Bella zostanie wybrany przez US Army, prototyp Invictusa ma wzbić się w powietrze jesienią 2022.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.