Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Policyjna Kania w MLP

Historia, Służby państwowe, 22 maja 2020

Wczoraj, 21 maja, przekazany został przez Biuro Logistyki Komendy Głównej Policji do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie policyjny śmigłowiec PZL Kania (zn. rej. SN-51XP, nr ser. 900301) . Egzemplarz ten od 1996 był używany przez policję w Poznaniu, a w l. 2009-2014 służył Sekcji Lotnictwa Policyjnego Krakowie, mającej obecnie swoją siedzibę na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Podczas eksploatacji wiropłat był wyposażony w specjalistyczne wyposażenie policyjne obejmujące: aparaturę nagłaśniającą TV-450 z głośnikami zamocowanymi na goleniach podwozia głównego, system obserwacyjny FLIR ULTRA 4000 współpracujący z odbiornikiem nawigacji satelitarnej Garmin GPS 155 i reflektorem SX-5, układ transmisji danych BSS 56KM (system TOR), umożliwiający transmisję da­nych video i termowizyjnych ze śmi­głowca do mobilnej lub stacjonarnej stacji odbiorczej w czasie rzeczywi­stym, reflektor olśniewający Spectrolab SX-5 o mocy 1600 W.

W uroczystości przekazania śmigłowca PZL Kania do Muzeum Lotnictwa Polskiego udział wzięli szef techniczny Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP asp. szt. Paweł Stoczek, kierownik Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP w Krakowie, podinsp. pil. Łukasz Kochan i dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, Muzeum Lotnictwa Polskiego

Protokół przekazania śmigłowca podpisali naczelnik sztabu Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie mł. insp. Mariusz Mazurek, kierownik Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP w Krakowie podinsp. pil. Łukasz Kochan, szef techniczny Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP asp. szt. Paweł Stoczek i dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan.

Śmigłowiec PZL Kania powstał pod koniec lat 1970. w wyniku opracowanej z myślą o eksporcie do krajów zachodnich głębokiej modernizacji produkowanych na licencji radzieckiej w Świdniku śmigłowców Mi-2, obejmującej m.in. zabudowanie amerykańskiej awioniki i silników turbinowych Allison 250-C20B.

Pierwszy prototyp Kani został oblatany 3 czerwca 1979, jednak pomimo dość dobrych ocen śmigłowiec nie odniósł spodziewanego sukcesu rynkowego i do 2006 zbudowano ich tylko 19. Kilka egzemplarzy trafiło do Sierra Leone, Wenezueli, Czechosłowacji i na Cypr.

W 1994 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęto decyzję o wyposażeniu Straży Granicznej i Policji w dostosowane do potrzeb tych służb śmigłowce PZL Kania. Modyfikacje obejmowały m.in. wyposażenie ich w specjalistyczne środki łączności, system nawigacyjny Garmin GPS 155, systemy obserwacji wizyjnej i termowizyjnej, reflektor i aparaturę nagłaśniającą. Ponadto w śmigłowcach dla Straży Granicznej zainstalowano wyciągarki Lucas. Umowę na dostarczenie pierwszych 4 sztuk zawarto w 1994, a pierwsze egzemplarze dostarczono do Straży Granicznej i Policji dwa lata później (H135 w służbie Straży Granicznej, 2020-01-03).

Łącznie do Policji trafiły dwa śmigłowce tego typu, dostarczone w 1996, a do Straży Granicznej 7, których dostawy były realizowane w latach 1996-2006. Od tego czasu w katastrofach Straż Graniczna utraciła dwa egzemplarze, rozbite 14 kwietnia 1998 i 31 października 2009. Sekcja Lotnictwa Policji w Krakowie w latach 1996-2014 eksploatowała łącznie dwie Kanie, a obecnie użytkuje śmigłowiec PZL W-3 Sokół o znakach rejestracyjnych SN-34XP (Odnaleziono wrak Kani, 2009-11-01).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.