Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Serbski M-20 6x6 MRAP ujawniony

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 czerwca 2020

Państwowe zakłady Zastava TERenska Vozila (Zastava TERVO) należące do serbskiego skarbu państwa zaprezentowały 17 czerwca prototyp nowego pojazdu minoodpornego M-20 6x6 MRAP. W prezentacji na terenie zakładów w Kragujevac wziął udział minister obrony Aleksandar Vulin.

M-20 6x6 MRAP mieści 10 w pełni wyposażonych żołnierzy desantu i trzech członków załogi / Zdjęcia: MO Serbii

M-20 6x6 MRAP opracowany został przez Zastava TERVO we współpracy z Vojnotehničkim Institutem (VTI, Wojskowym Instytutem Technicznym) i zakładami FAP Korporacija. Pojazd jest oparty o podwozie ciężarówki FAP 2228 6x6 bazującej na Mercedes-Benz NG.

Pojazd mieści 10 w pełni wyposażonych żołnierzy desantu i trzech członków załogi. Ochronę przeciwminową zwiększa dno kadłuba w kształcie litery V. M-20 jest także opancerzony i przygotowano dla niego dodatkowe moduły pancerza zwiększające poziom ochrony balistycznej.

Z tyłu pojazdu znajdują się dwuczęściowe drzwi dla desantu. Ponadto w tylnej części stropu kadłuba znajdują się dwa otwierane prostokątne luki dla desantu, zaś w przedniej części znajdują się dwa okrągłe luki nad stanowiskami załogi. Pomiędzy lukami ewakuacyjnymi desantu i załogi znajduje się duży okrągły właz, nad którym zamontowane jest opancerzone stanowisko z 12,7-mm karabinem maszynowym. Żołnierze wewnątrz pojazdu dysponują czterema portami strzelniczymi z lewej strony kadłuba i trzema z prawej strony. Dwa porty znajdują się także w tylnych drzwiach desantu.

Asystent ministra obrony Serbii ds. zakupów sprzętu Nenad Miloradović, poinformował, że zwiększenie możliwości serbskiej piechoty ma zostać osiągnięte poprzez wprowadzenie dwóch rodzin pojazdów produkowanych w kraju. Pierwsza rodzina reprezentowana jest przez pojazdy wielozadaniowe Lazar 8x8 i Miloš 4x4 bazujące na układzie jezdnym i zawieszeniu pochodzącym od najlepszych światowych dostawców. Druga rodzina bazuje na solidnych komponentach wysokiej jakości produkowanych przez FAP na licencji od Mercedesa. Według słów wiceministra druga rodzina pojazdów jest tańsza co oznacza, że możliwe będzie wyprodukowanie ich w większej liczbie (Otwarcie FMOM, 2020-06-18, Lazar III – nowy KTO armii serbskiej, 2019-01-12).

Miloradović dodał, że M-20 ma modułową konstrukcję, co oznacza, że może zostać zaadaptowany do różnego rodzaju zastosowań. Może pełnić rolę wozu dowodzenia, transportera ciężkich ładunków lub rannych i różnego rodzaju uzbrojenia.

Poza M-20 Zastava TERVO i VTI wspólnie opracowują wielozadaniowy pojazd terenowy Zastava NTV 4x4 (Novo Terensko Vozilo). Będzie on występował w dwóch wariantach – van z wydłużoną kabiną mieszczącą łącznie 9 żołnierzy i pojazd terenowy z krótką kabiną do transportu ładunków o masie do 1400 kg.

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.