Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zawieszenie certyfikatu Eclipse 500

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 16 lipca 2009

Europejskie władze lotnicze od kilku tygodni nie uznają certyfikatów dla samolotów Eclipse 500. Większość użytkowanych na Startym Kontynencie zarejestrowano jednak w USA, dlatego będą mogły nadal latać.

Nawet w przypadku rozpoczęcia produkcji części zamiennych przez Hawkera, nie można zazdrościć właścicielom Eclipse 500. Ich producent przeprowadził jedynie podstawowe badania zmęczeniowe konstrukcji, określając resurs płatowca na 10 tys. h lotu lub tyleż cykli startów i lądowań, albo 10 lat użytkowania, w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Trudno przypuszczać, by ktokolwiek - poza zakładem produkcyjnym - zdecydował się na wznowienie kosztownych badań. Tyle, że producenta już nie ma

W latach 2006-2008 Eclipse Aviation dostarczyło 260 swoich bardzo lekkich odrzutowców dyspozycyjnych. Po bankructwie, a potem likwidacji przedsiębiorstwa (zobacz: Eclipse - to już koniec...), właściciele samolotów znaleźli się w bardzo złej sytuacji, nie dysponując nawet dostępem do części zamiennych. Biorąc pod uwagę fakt konieczności wymiany niektórych podzespołów nawet co kilkadziesiąt h lotu, oznacza to w praktyce szybkie uziemienie całej floty tych odrzutowców.

Widok na kokpit Eclipse 500 w czasie startu / Zdjęcia: Josh Hallett

Co prawda Hawker Beechcraft zapowiedział wstępnie wznowienie dostaw (zobacz: Hawker przejmie serwisowanie Eclipse?), jednak jasnym jest, że cały nadzór technologiczny nad konstrukcją w praktyce nie istnieje.

Z tego powodu europejskie władze lotnicze w czerwcu zdecydowały, że zawieszają wydany przez siebie certyfikat EASA.IM.A.171. Informując o tym użytkowników, nie podano szczegółowych przyczyn decyzji.

Uziemienie dotknie jednak tylko nielicznych. Większość Eclipse 500 latających w Europie zarejestrowano w USA (ich numer rozpoczyna się od litery N), stąd nadal będą mogły wykonywać loty. Choć raczej już niebyt długo...


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.