Wczoraj, 21 września, linię montażu końcowego w zakładach Dahera w Tarbes we Francji opuścił tysięczny turbośmigłowy samolot dyspozycyjny rodziny TBM.
Grupa Daher i jej pracownicy są szczególnie dumni z wyprodukowania 1000 samolotów TBM. Poczyniliśmy znaczące inwestycje od czasu integracji TBM z portfolio Dahera, a teraz jest to główny atut naszej działalności przemysłowej – powiedział dyrektor generalny Dahera Didier Kayat.
Nicolas Chabbert, starszy wiceprezes działu samolotów Dahera, dodał: Patrząc w przyszłość, podtrzymujemy nasze zobowiązanie do dalszego dostarczania samolotów [rodziny TBM], które zapewniają właścicielom i operatorom optymalne połączenie prędkości i osiągów, z najwyższym poziomem bezpieczeństwa i ochrony pilotów, rodzin i pasażerów.
Chabbert zauważył, że liczba TBM wyprodukowanych od czasu przejęcia przez Dahera 10 lat temu przekroczyła łączną liczbę samolotów wyprodukowanych w całej poprzedniej historii projektu. Dodał też, że kiedy TBM pierwotnie wprowadzono na rynek w latach 1980. sektor lotniczy był sceptyczny co do atrakcyjności rynkowej jednosilnikowego samolotu turbośmigłowego z kabiną ciśnieniową. Wątpiono też, czy zostanie osiągnięty pierwotny cel – sprzedanie 600 samolotów.
Obecnie produkowane przez Dahera samoloty serii TBM 900 są oferowane w dwóch wersjach: TBM 940, z awioniką Garmin G3000 z nową funkcją awaryjnego automatycznego lądowania HomeSafe, automatyczną przepustnicą i ekranem dotykowym i TBM 910 z awioniką Garmin G1000 NXi (Daher prezentuje HomeSafe, 2020-05-08, Certyfikat EASA dla TBM 940, 2019-05-23).
Oficjalne przekazanie 1000. samolotu TBM, noszącego znaki rejestracyjne N940EM, nastąpi pod koniec tego tygodnia w zakładach w Pompano Beach na Florydzie. Jubileuszowy samolot ma odebrać James A. Hislop, doświadczony pilot i bankier inwestycyjny, który jest współzałożycielem i dyrektorem zarządzającym dwóch spółek inwestycyjnych typu private equity. Hislop jest również zaangażowany w działalność charytatywną, służąc jako pilot-wolontariusz w Mercy Flights Southeast, Angel Flights Northeast i Patient Airlift Services.
Przyjrzałem się niemal każdemu samolotowi na rynku, który pasowałby do moich kryteriów pod względem bezpieczeństwa, niezawodności, stylu i osiągów. TBM 940 znalazł się na szczycie listy pod względem prędkości, zasięgu i ładowności, jednocześnie zawierając wszystkie funkcje bezpieczeństwa. Jest skonstruowany bardziej jako samolot komercyjny w porównaniu ze standardami lotnictwa ogólnego. Komfort w kabinie jest doskonały, a jego wygląd jest po prostu oszałamiający – wyjaśnił Hislop.