Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Karpackie Pumy zakończyły misję w Mali

Lotnictwo wojskowe, 28 października 2020

Kontyngent Forțele Aeriene Române (FAR, wojsk lotniczych Rumunii) Carpathian Pumas (ang. Karpackie Pumy) 15 października oficjalnie zakończył działania w ramach misji pokojowej ONZ MINUSMA (United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali).

W ciągu rocznego pobytu w Mali rumuńscy lotnicy wzięli udział w ponad 350 misjach / Zdjęcie: MO Rumunii

We wczesnych godzinach porannych 27 października klucz 3 śmigłowców IAR-330 L-RM (Republic of Mali) przeleciał nad bazą Camp Castor w Gao, gdzie stacjonowały przez ostatni rok i wyruszył w podróż o długości 1000 kilometrów do Bamako. Podczas trwającego ok. 7 godzin lotu wiropłaty wykonały międzylądowanie w Mopti w celu zatankowania paliwa.

Dzisiaj 6-osobowy zespół techniczny rozpoczął przygotowania do transportu śmigłowców do kraju, polegające m.in. na wybudowaniu łopat wirnika nośnego. IAR-330 L-RM powrócą do Rumunii w pierwszych dniach listopada w ładowni samolotu transportowego An-124-100 Rusłan, operującego dla ONZ.

Karpackie Pumy rozpoczęły misję w Mali 15 października 2019. Kontyngent liczył ok. 120 lotników oraz oficerów i żołnierzy personelu technicznego i medycznego z 57. Bazy Lotniczej Mihail Kogălniceanu oraz 4 śmigłowce wielozadaniowe IAR-330L-RM Puma, wyposażone m.in. w filtry przeciwpyłowe na wlotach powietrza do silników i dodatkowe opancerzenie.

W ciągu pobytu w Afryce rumuńscy lotnicy wzięli udział w ponad 350 misjach bojowych, w tym 18 ewakuacji medycznej, ok. 200 rozpoznawczych i patrolowych oraz 100 transportowych (w tym dwóch szybkich przerzutach w celu wsparcia operacji ONZ prowadzonych w Mopti i Kidal). Ich łączny nalot wyniósł prawie 1250 godzin, z czego 200 w nocy Karpackie Pumy rozpoczęły służbę w Mali, 2019-10-21.

Podczas działań w Mali jeden z IAR-330L-RM (nr takt. 82) został uszkodzony przez burzę piaskową 10 sierpnia, gdy stacjonował w bazie MINUSMA Douentza w regionie Mopti w środkowym Mali. Śmigłowiec z uszkodzonymi łopatami wirnika nośnego i śmigła sterującego został następnie 4 października przetransportowany pod kadłubem Chinooka Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) do Gao, skąd 23 października został przewieziony do bazy Mihail Kogălniceanu na pokładzie samolotu transportowego C-17 Globemaster III. Obecnie w rumuńskich zakładach Industria Aeronautică Română w Ghimbav trwa jego przegląd naprawczy.

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.