Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy hiszpański OP – wodowanie w kwietniu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 19 marca 2021

S-81 Isaac Peral – pierwszy w historii nowoczesny hiszpański okręt podwodny, który będzie wyposażony we własnej konstrukcji siłownię konwencjonalną niezależną od dopływu powietrza atmosferycznego (AIP) zostanie po latach opóźnień, problemów z masą i przedłużeniem kadłuba zwodowany w stoczni koncernu Navantia w Kartagenie w prowincji Murcja w połowie kwietnia 2021.

Schemat modułowego przedłużenia S-81 Issac Peral o 10 metrów, co zwiększyło długość jednostki do 80,81 m i wyporność do 3000 ton – ratując cały program / Rysunek: Navantia

Pierwszy z serii 4 jednostek hiszpańskich typu S-80, na którym Navantia uczyła się budować najnowszej generacji okręty podwodne, ma za sobą burzliwą historię. Kiedy w 2005 położono pod niego stępkę, spodziewano się, że wejdzie on do służby w 2015. Cięcie blach dla drugiego – S-82 Narciso Monturiol rozpoczęło się w grudniu 2007 (miał wejść do linii w 2016), a budowę trzeciego – S-83 Cosme Garcia – uruchomiono w 2009. W ich konstrukcji Hiszpanie posłużyli się modułami kadłuba sztywnego ze specjalnej stali, wyprodukowanymi w brytyjskich zakładach BAE Systems w Barrow nad Morzem Irlandzkim.

Do poważnej wpadki doszło wszakże w 2013, kiedy okazało się, że pierwszy okręt serii będzie miał problemy ze statecznością, ponieważ jego konstrukcja okazała się o 75 do 100 ton za ciężka w stosunku do długości kadłuba. W poprawianiu projektu posłużono się konsultingiem amerykańskiej korporacji General Dynamics Electric Boat (wykorzystano przy tym mechanizm Foreign Military Sales). Hiszpanie wcale się nie poddali, a przedsięwzięcie uratowali przedłużając kadłub S-81 o 10 metrów za pomocą kilku modułów. Oczywiście to wszystko trwało i windowało koszty.

Tak mają wyglądać jednostki serii, którą początkuje przewidywany do wodowania w kwietniu 2021 – Isaac Peral / Rysunek: Navantia

Hiszpanie zdecydowali się także na własne rozwiązanie AIP, którego koncepcja jest ulepszeniem niemieckiego rozwiązania z ogniwami paliwowym w których płynny tlen łączy się z wodorem produkując energię elektryczną. Przy czym w dwóch równolegle rozwijanych hiszpańskich urządzeniach przez Abengoa Innovation i Tecnican Reunidas podstawą było pozyskiwanie wodoru z bioetanolu w procesie chemicznym. Madryckie ministerstwo obrony wybrało w końcu to pierwsze.

W marcu 2020 podano, że dopiero 3. okręt serii – Cosme Garcia – zostanie w drugiej części 2021 wyposażony od początku w siłownię AIP. Dwie pierwsze jednostki otrzymają ją podczas swoich kolejnych remontów.

Według najnowszych informacji z Hiszpanii, Isaac Peral ma zostać oficjalnie przekazany flocie w pierwszym kwartale 2023, pozostałe zaś okręty odpowiednio – w czerwcu 2024, w kwietniu 2026 i w sierpniu 2027. Pod koniec 2020 dowództwo hiszpańskiej floty zdecydowało się na złożenie zamówienia na piątą jednostkę serii, tak aby mieć ciągle w służbie na morzu co najmniej dwa nowoczesne okręty podwodne pod koniec 3 dekady XXI wieku.

Najważniejsze jest to, że Hiszpanie własnymi okrętami podwodnymi z własnymi siłowniami AIP znaleźli się w lidze państw, które oferują swoje rozwiązania na globalnych rynkach uzbrojenia (Zakończenie testów AIP dla S-80, 2020-03-02).         


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.