Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy S-80 w 2018

Marynarka wojenna, 07 października 2014

Władze Hiszpanii ogłosiły, że pierwszy z serii nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu S-80 trafi do odbiorcy w 2018, 5 lat później niż pierwotnie zakładano.W przeprojektowaniu okrętów typu S-80 pomocy Hiszpanom udzielili inżynierowie z General Dynamics Electric Boat. Według pierwotnych założeń, pierwsza z jednostek tego typu miała trafić do Armada Española w 2012. Doniesienia Pedro Argüellesa potwierdzają wcześniejsze informacje od władz Murcji, regionu, na terenie którego budowane są OP. Producent oczekuje teraz zgody władz w Madrycie na wznowienie budowy pierwszego z okrętów / Zdjęcie: Navantia

Podczas niedawnego przesłuchania przed członkami parlamentu, Sekretarz Stanu w ministerstwie obrony Hiszpanii, Pedro Argüelles, ogłosił że producentowi S-80, rodzimej Navantii, udało się przezwyciężyć problemy z konstrukcją okrętów (Ciąg dalszy problemów S-80, 2013-10-21). W 2013 pojawiły się informacje wskazujące, że budowane od 9 lat jednostki są o ponad 60 t cięższe niż zakładano, przez co nie będą w stanie spełnić wymogów przyszłego użytkownika, co do osiągów.

Przez ostatnie miesiące inżynierowie Navantii pracowali nad modyfikacją projektu S-80, zakładającą m.in. wydłużenie ich kadłubów. Całe przedsięwzięcie może kosztować hiszpańskiego podatnika 200 mln euro (836 mln zł) i odbije się na ostatecznym koszcie pozyskania tych jednostek. Przypomnijmy, że pierwotny kosztorys programu wynosił około 2,2 mld euro (9 mld zł).

Potrzeba przeprojektowania S-80 po raz kolejny opóźniła rozpoczęcie dostaw okrętów. Według założeń z 2005, pierwszy z nich miał trafić do Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii) w 2012. Cała sytuacja wymusiła na Madrycie zlecenie kolejnych prac remontowych obecnie eksploatowanych jednostek typu Agosta (Galerna), wydłużających ich trwałość użytkową o kilka lat (30 mln euro na remont kolejnej Agosty, 2013-10-03). Powstałe zamieszanie odbiło się też na wizerunku Navantii. Hiszpańskie przedsiębiorstwo uchodziło dotąd za jednego z najlepszych producentów okrętów w Europie, co w ostatnich latach potwierdziły zamówienia m.in. z Australii i Turcji (Navantia na ratunek AWD, 2014-09-23, Wstępne założenia tureckiego desantowca, 2014-03-27).  

Przypomnijmy, że Hiszpanie zamierzali zaoferować S-80 Bhāratīya Nau Senā (marynarce wojennej Indii), która przymierza się do pozyskania 6 nowych konwencjonalnych OP w ramach programu Project-75I (Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01). Nie wiadomo jednak, czy w związku ze sztywnym terminarzem indyjskiego programu zakupowego, Navantia zdąży przygotować ofertę.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.