11 maja 2021 w Skopje podpisano memorandum o porozumieniu i współpracy technicznej między resortami obrony Republiki Macedonii Północnej i Republiki Czeskiej. Otwiera to możliwość zawarcia umowy między rządami w Skopje i Pradze w sprawie obsługi technicznej i napraw śmigłowców transportowych należących do wojska i służb porządku publicznego Macedonii Północnej.
Niebawem macedońskie wiropłaty – dwa wojskowe Mi-8MTS (n-ry takt. 305 i 306) i policyjny MI-17V-5 (MAP-7714) – zostaną wysłane do zakładów LOM Praha w celu przeprowadzenia przeglądów naprawczych, które umożliwią pozostanie im w służbie przynajmniej do 2029.
Helikopterski Skvadron (eskadra śmigłowców) Armija na Republika Severna Makedonija (ARSM, Sił Zbrojnych Republiki Macedonii Północnej) ma obecnie na stanie także 2 transportowe Mi-17 (n-ry takt. 302 i 303), które przeszły przegląd naprawczy w 2016 i 2 transportowe uzbrojone Mi-8MT (n-ry takt. 307 i 308). Natomiast policja dysponuje także dwoma uzbrojonymi Mi-171 (MAP-7710 i MAP-7711, Wypadek macedońskiego Mi-171, 2020-05-05).
W ciągu poprzednich lat Mi-8/17 ARSM były wysłane na przeglądy do ukraińskich zakładów Awiakon w Konotopie (VAM-301, VAM-302, VAM-303, 307 i 308), słowackich Letecké Opravovne Trenčín (VAM-304) i rosyjskich SPARK Aviation (305 i 306). Natomiast policyjny Mi-171 przeszedł pierwszy przegląd naprawczy w serbskich zakładach Moma Stanojlović w październiku 2018 (Macedonia odbiera Mi-17, 2017-03-15).
Niestety, sukces LOM Praha oznacza zamknięcie północnomacedońskiego rynku dla polskich przedsiębiorstw – Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, które w l. 2013-2016 starały się zainteresować Skopje ofertą obsługi technicznej i modernizacji śmigłowców Mi-8/17/171 i Mi-24W.
Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego