Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Brazylijski offset

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 września 2009

W czasie ubiegłotygodniowego przesłuchania przed komisją senacką, ujawniono szczegóły umowy offsetowej, związanej z porozumieniem o zakupie przez Brazylię 50 śmigłowców Eurocopter EC 725, wartych 1,85 mld Euro.

EC 725 francuskich wojsk lotniczych. Zakup tych śmigłowców przez Brazylię wpisuje się bardzo intensywną współpracę wojskową między obu krajami. Francuzi dostarczą także okręty podwodne i technologie do budowy jednostki atomowej tego rodzaju. Mają również duże szanse na zwycięstwo w przetargu na samoloty wielozadaniowe / Zdjęcie: Armée de l'Air

Umowa o pozyskaniu dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych łącznie 50 maszyn o ładowności 5,7 t, została sfinalizowana ostatecznie na początku września i przypieczętowana złożeniem podpisów przez prezydentów Brazylii i Francji (zobacz: Brazylia stawia na Rafale).

Przypomnijmy, że porozumienie dotyczy dostaw po 16 śmigłowców Eurocoptera dla lotnictwa wojsk lądowych, marynarki wojennej i wojsk lotniczych, przy czym ten ostatni rodzaj sił zbrojnych będzie obsługiwał dodatkowo 2 maszyny w wersji VIP. Dostawy pierwszych 3 śmigłowców zostaną zrealizowane w 2010, a ostatnich, w 2016. Płatności, w wysokości 1,847 mld Euro (5,1 mld reali, 2,65 mld USD), będą rozłożone na lata 2009-2017 i mają pochodzić z bieżących budżetów ministerstwa obrony.

Maszyny będą montowane w zakładach Helibras, których 45% akcji należy do Eurocoptera. Przedsiębiorstwo, założone w 1978 zmontowało lub wyprodukowało do tej pory ponad 500 europejskich śmigłowców, głównie rodziny AS 350. Jest jednym z 2 producentów śmigłowcowych Ameryki Południowej oraz głównym dostawcą na rynek brazylijski. Zatrudnia 270 pracowników.

Budowa 50 średnich Cougarów doprowadzi do dwukrotnego zwiększenia załogi. Umowa offsetowa zakłada stworzenie linii montażu końcowego, a także przekazania Helibras praw remontowych, do remontu kapitalnego włącznie. Przedsiębiorstwo to będzie również montowało i serwisowało system automatycznego pilota oraz awionikę. Inne podmioty brazylijskie będą odpowiadały za produkcję silników, wyświetlaczy oraz części struktur kompozytowych i metalowych.

W ramach offsetu Brazylijczycy rozwiną i zintegrują z EC 735 systemy uzbrojenia powietrze-powierzchnia, sensory elektro-optyczne, systemy planowania misji i samoobrony. W Ameryce Południowej powstaną również symulatory oraz małe śmigłowce, bazujące na technologiach francuskich.

Umowa offsetowa ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych 12 lat. Łączna wartość bezpośrednich inwestycji - współfinansowanych przez europejski koncern - szacowana jest na 300-400 mln Euro.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra