W czasie ubiegłotygodniowego przesłuchania przed komisją senacką, ujawniono szczegóły umowy offsetowej, związanej z porozumieniem o zakupie przez Brazylię 50 śmigłowców Eurocopter EC 725, wartych 1,85 mld Euro.
Umowa o pozyskaniu dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych łącznie 50 maszyn o ładowności 5,7 t, została sfinalizowana ostatecznie na początku września i przypieczętowana złożeniem podpisów przez prezydentów Brazylii i Francji (zobacz: Brazylia stawia na Rafale).
Przypomnijmy, że porozumienie dotyczy dostaw po 16 śmigłowców Eurocoptera dla lotnictwa wojsk lądowych, marynarki wojennej i wojsk lotniczych, przy czym ten ostatni rodzaj sił zbrojnych będzie obsługiwał dodatkowo 2 maszyny w wersji VIP. Dostawy pierwszych 3 śmigłowców zostaną zrealizowane w 2010, a ostatnich, w 2016. Płatności, w wysokości 1,847 mld Euro (5,1 mld reali, 2,65 mld USD), będą rozłożone na lata 2009-2017 i mają pochodzić z bieżących budżetów ministerstwa obrony.
Maszyny będą montowane w zakładach Helibras, których 45% akcji należy do Eurocoptera. Przedsiębiorstwo, założone w 1978 zmontowało lub wyprodukowało do tej pory ponad 500 europejskich śmigłowców, głównie rodziny AS 350. Jest jednym z 2 producentów śmigłowcowych Ameryki Południowej oraz głównym dostawcą na rynek brazylijski. Zatrudnia 270 pracowników.
Budowa 50 średnich Cougarów doprowadzi do dwukrotnego zwiększenia załogi. Umowa offsetowa zakłada stworzenie linii montażu końcowego, a także przekazania Helibras praw remontowych, do remontu kapitalnego włącznie. Przedsiębiorstwo to będzie również montowało i serwisowało system automatycznego pilota oraz awionikę. Inne podmioty brazylijskie będą odpowiadały za produkcję silników, wyświetlaczy oraz części struktur kompozytowych i metalowych.
W ramach offsetu Brazylijczycy rozwiną i zintegrują z EC 735 systemy uzbrojenia powietrze-powierzchnia, sensory elektro-optyczne, systemy planowania misji i samoobrony. W Ameryce Południowej powstaną również symulatory oraz małe śmigłowce, bazujące na technologiach francuskich.
Umowa offsetowa ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych 12 lat. Łączna wartość bezpośrednich inwestycji - współfinansowanych przez europejski koncern - szacowana jest na 300-400 mln Euro.