Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Końcowy etap SAT-AM

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 23 lipca 2021

Europejski projekt lotniczy SAT-AM wkracza w końcową fazę realizacji. Z tej okazji, koordynator projektu, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i wchodzące w skład konsorcjum Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Eurotech, Szel-Tech, P.W. Metrol, Ultratech, Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski oraz Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA) zaprezentowały efekty prac badawczo-rozwojowych.

Prace prowadzone w ramach projektu SAT-AM obejmowały opracowanie demonstratora kabiny i kompozytowej gondoli silnikowej dla samolotu M28 produkowanego w PZL w Mielcu / Zdjęcie: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

SAT-AM (More Affordable Small Aircraft Manufacturing) to pięcioletni projekt realizowany w ramach programu Clean Sky 2, finansowany przez Komisję Europejską. Celem, jaki postawiono przed uczestnikami projektu były prace badawczo-rozwojowe nad nowymi technologiami wytwarzania konstrukcji lotniczych dla kategorii samolotów o pojemności 4-19 miejsc.

Prace prowadzone przez konsorcjum obejmowały opracowanie demonstratora kabiny i kompozytowej gondoli silnikowej dla samolotu M28 produkowanego w PZL w Mielcu, która w przyszłości może zastąpić konstrukcję metalową.

 

Projekt SAT-AM wpisuje się w działania na rzecz promocji i rozwoju małego transportu lotniczego (SAT – Small Air Transport). Europejska wizja przedstawiona w opracowaniu Flightpath 2050 zakłada renesans lotów o długości 4 godzin od startu do lądowania, realizowanych z mniejszych, regionalnych lotnisk. W tym celu niezbędne jest opracowanie innowacyjnych procesów projektowania i technologii produkcji mniejszych samolotów. Chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa lotu statku powietrznego przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów wytwarzania.

Istotne będzie także opracowywanie przełomowych technologii, które znacznie poprawią efektywność środowiskową samolotów. Konkretne cele są cztery i dotyczą: zmniejszenia spalania paliwa, obniżenia emisji CO2, złagodzenia poziomu hałasu zewnętrznego nawet o 50% i zmniejszenia emisji NOx nawet o 80% w porównaniu z poziomami z 2000 (Polski wkład w wiropłaty nowej generacji, 2021-02-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.