Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Polski wkład w wiropłaty nowej generacji

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 12 lutego 2021

Biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters w Łodzi otwarto w lutym 2015. Od tego czasu placówka znacznie się rozwinęła – zatrudnienie wzrosło do ponad 80 pracowników, z których niemal wszyscy to inżynierowie, w tym liczne panie, a ich średnia wieku wynosi 30 lat. Dzięki doskonałemu wykształceniu liczna grupa naszych rodaków awansowała i przeniosła się do zakładów europejskiego koncernu w niemieckim Donauworth i francuskim Marignane. Do końca br. liczba pracowników placówki w Łodzi ma wzrosnąć do 100.

Obecnie Airbus Helicopters prowadzi w Polsce próby nowych zespołów napędowych, przeznaczonych dla autonomicznego elektrycznego pionowzlotu CityAirbus / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Łódzkie biuro specjalizuje się w projektowaniu elementów mechanicznych i strukturalnych, aeromechanice, awionice, integracji i testowaniu krytycznych komponentów, a także zajmuje się proponowanymi modyfikacjami śmigłowców starszych typów produkowanych przez Airbus Helicopters.

Dzięki zaprojektowaniu i walidacji przekładni śmigła sterującego oraz skonstruowaniu głównych elementów struktury polscy inżynierowie przyczynili się do certyfikacji śmigłowca H160, który uzyskał odpowiednie dokumenty Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej w lipcu 2020.

Obecnie Airbus Helicopters prowadzi w Polsce, we współpracy z Politechniką Łódzką i Instytutem Lotnictwa z Warszawy, próby nowych zespołów napędowych, przeznaczonych dla autonomicznego elektrycznego pionowzlotu CityAirbus, przeznaczonego do transportu lotniczego w miastach. Inne prace realizowane we współpracy z zakładami Airbus Defense and Space na warszawskim Okęciu obejmują optymalizację poziomu hałasu wytwarzanego przez nowe wirniki nośne (becnie badanych jest 10 konfiguracji) i badaniem działania przekładni głównych (Prezentacja CityAirbus, 2019-03-12).

Biuro projektowe w Łodzi i Politechnika Łódzka prowadzą też prace studialne i próby doświadczalne obiegów termodynamicznych nowych turbin, w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez silniki, które mają posłużyć do napędu wiropłatów przyszłości.

Prototyp wirolotu Racer, w projektowaniu którego uczestniczą inżynierowie z biura Airbus Helicopters w Łodzi, ma wzbić się w powietrze w 2022 / Ilustracja: Airbus Helicopters

Łódzcy inżynierowie zaangażowani są także w projekt demonstratora szybkiego, ekonomicznego wirolotu, rozwijanego w ramach europejskiego programu badawczego Clean Sky 2, znanego pod nazwą Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft – szybki i ekonomiczny wiropłat). Polskie zespoły konstrukcyjne odpowiadają za przetwarzanie Big Data, opracowanie instalacji paliwowej, układu przeniesienia napędu z silnika do przekładni głównej i do śmigieł pchających (we współpracy z Asquini Polska z Lublina opracowują elastyczny wał napędowy), a także awioniki – ten zespół tworzą wyłącznie przedstawicielki płci pięknej!

Pracownicy rumuńskich zakładów Romaero już niemal ukończyli montaż kadłuba Racera. Prototyp wirolotu ma wzbić się w powietrze w przyszłym roku (Opóźnienie oblotu Airbusa Racer, 2020-04-11).  

 Airbus Helicopters inwestuje w polskie biuro projektowe zatrudniające wysoko wykwalifikowanych pracowników. Jego udział w kluczowych programach śmigłowcowych, jak również w programach badawczych przyszłych technologii czyni je kluczowym graczem w rozwoju przyszłych demonstratorów czy innowacyjnych elementów technologii, które będą prowadziły do zmniejszenia wpływu produktów Airbusa na środowisko naturalne – podsumowuje Tomasz Krysiński, szef ds. badań, innowacji i rozwoju Airbus Helicopters.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.