Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie oblotu Airbusa Racer

Przemysł lotniczy, 11 kwietnia 2020

Airbus Helicopters poinformował o opóźnieniu testów hybrydowego wiropłata – demonstratora technologii Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft – szybki i ekonomiczny wiropłat), planowanych dotąd na 2020 (PAS 2017: Pomysł Airbusa na szybki wirolot , 2017-06-22). Mają się one rozpocząć dopiero pod koniec 2021. Opóźnienie wynika z przyczyn technicznych. Problemy sprawia przede wszystkim opracowanie głównej skrzyni przekładniowej. Dopracowania wymaga także przeniesienie napędu śmigieł bocznych. Zdaniem przedstawicieli producenta problemy nie są jednak krytyczne.

Wizja hybrydowego wiropłata Airbus Racer / Ilustracja: Airbus

Racer powstaje w ramach unijnego programu Clean Sky 2. To hybrydowy wiropłat z dwoma śmigłami pchającymi na końcach skrzydeł w układzie V. Projekt przeszedł już w 2019 z powodzeniem przegląd krytyczny (CDR, critical design review). Obecnie prowadzone są próby wytrzymałościowe i zmęczeniowe kluczowych komponentów konstrukcji.

Prototyp Racera powstaje z podzespołów budowanych w różnych zakładach Airbus Helicopters w Europie. W INCAS i Romaero w Rumunii wytwarzany jest kadłub, a Aernnova i Airbus Helicopters w Hiszpanii montują wysięgnikowe skrzydła. Kadłub ma zostać dostarczony w połowie 2020. Naziemne testy Racera i uzyskanie odpowiednich pozwoleń ma potrwać co najmniej rok. To zaś oznacza, że oblot prototypu będzie możliwy dopiero w czwartym kwartale 2021.

Racer jest napędzany dwoma silnikami Safran Aneto-1X. Ma rozwijać prędkość maksymalną ponad 400 km/h. Jego prędkość przelotowa ma sięgać 350 km/h. Planowany zasięg Racera wynosi 740 km.

Testy w locie Racera mają objąć ok. 200 godzin. Seryjny wiropłat na bazie Racera ma pojawić się do 2030. Ma ważyć 7-8 t.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.