Dziś, 6 stycznia 2022 o 11:45 czasu lokalnego należące do Luftforsvaret (Królewskie Norweskie Wojska Lotnicze) samoloty bojowe stealth Lockheed Martin F-35A Lightning II oficjalnie przejęły realizowanie misji Quick Reaction Alert (QRA) od F-16AM/BM. Towarzyszyły temu silne opady śniegu. W ten sposób zakończyła się 42-letnia historia wykorzystywania F-16 w tej roli na potrzeby Norwegii i NATO (Norweskie F-35A gotowe do działań , 2019-11-07). Wkrótce zostaną one ostatecznie wycofane z Luftforsvaret i w większości odsprzedane zainteresowanym użytkownikom (Draken kupuje norweskie F-16, 2021-12-06, Norweskie F-16 dla Rumunii, 2021-12-12).
Norweskie F-16 realizowały misje QRA z bazy Bodø w północnej Norwegii. F-35A operują z bazy Evenes znajdującej się jeszcze dalej na północ. Jest ona obecnie rozbudowywana i modernizowana, aby pomieścić zarówno F-35, jak i patrolowe Boeingi P-8A Poseidon (Maritime Patroling Aircraft, MPA). Pierwszy z nich ma wylądować w Evenes w styczniu 2022 (Pierwszy P-8A dla Norwegii odebrany, 2021-11-18). Latem 2023 P-8A mają przejąć misję patrolowania wód otaczających Norwegię od wycofywanych P-3 Orion
Norwegia realizuje QRA na rzecz NATO. Realizacja misji oznacza, że dwa F-35 pozostają w gotowości 24 godziny na dobę. Jeśli nieznany samolot zbliża się do przestrzeni powietrznej Norwegii i NATO, dyżurne F-35 mają wystartować w ciągu 15 minut. Powinny zidentyfikować intruza, obserwować go, a jeśli zajdzie taka potrzeba, podjąć dodatkowe kroki, np. zmusić do lądowania, a nawet zestrzelić.