Exército Brasileiro (brazylijskie wojska lądowe) zdecydowały o formalnym rozpoczęciu programu pozyskania nowego mobilnego systemu artyleryjskiego, który będzie spełniał wymogi współczesnego pola walki i podoła założeniom doktrynalnym. Brazylia potrzebuje 155-mm samobieżnych armatohaubic (o długości lufy 52 kalibrów) na podwoziu kołowym, które nadawać się będą do szybkiego przerzucenia w rejon konfliktu, w tym na pokładach samolotów C-130 Hercules czy KC-390 Millenium. Donośność systemów artyleryjskich ma sięgać 40 km, zaś na polu walki mają dotrzymywać kroku transporterom opancerzonym Guarani.
Według bieżących danych ministerstwo obrony planuje wyposażyć trzy kompanie Dywizji Artylerii i Brygady Zmechanizowanej, co zmusza do zamówienia co najmniej 36 armatohaubic. Według serwisu InfoDefensa z wielu przedsiębiorstw produkujących mobilne systemy artyleryjskie, tylko dwa odpowiedziały na zapytanie tamtejszych wojsk lądowych. Niewykluczone, że kolejne oferty wpłyną albo już wpłynęły, ale ich nie ujawniono.
Francuski Nexter Systems oferuje 155-mm haubicę CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie) w konfiguracji 6x6 (na podwoziu Renault Sherpa 5) lub 8x8 (Tatra T-815). Francuskie haubice znalazły się w orbicie zainteresowań Composante Terre (belgijskich wojsk lądowych) i Republiki Czeskiej. Duńskie ministerstwo obrony zamówiło 15 szt. w 2017, a dwa lata później skorzystało z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 6 haubic (Czechy zamawiają Caesary, 2021-10-01, Dodatkowe CAESARy dla Danii, 2019-10-30).
Drugim kandydatem jest izraelskie przedsiębiorstwo Elbit Systems, które zaoferowało 155-mm działo samobieżne ATMOS 2000 (Autonomous Truck MOunted howitzer System), dostępne z lufami o długości 39, 45 lub 52 kalibrów, które może być posadowione na różnych typach ciężarówek: Tatra T-815-7, MAN, KamAZ-6350 czy Rheinmetall RMMV HX81. Operacyjnie wykorzystano je m.in. podczas konfliktu w Górskim Karabachu pod koniec 2020. ATMOS 2000 trafiło do wyposażenia 11 odbiorców. Na początku roku najnowszym użytkownikiem zostały filipińskie siły zbrojne (ATMOS 2000 już na Filipinach, 2021-12-31).
Wybór podwozia kołowego nie jest przypadkowy, gdyż tę konfigurację dyktują względy operacyjne i konieczność wsparcia ogniowego dla transporterów opancerzonych Guarani. Pozyskiwane jednostki artyleryjskie powinny nadawać się do integracji z cyfrowym systemem kierowania ogniem, aby móc współdziałać z innymi elementami artylerii rodzimych sił zbrojnych. W ramach programu Brazylijczycy chcą przekonać zagranicznego producenta do postawienia na zlokalizowane produkcji nowoczesnej amunicji (inteligentnej), w tym dalekiego zasięgu.
Brazylijski przemysł obronny nie porzuca jednak planów sprzed kilku lat, w myśl których spółka Avibras mogłaby opracować nowy 155-mm system artyleryjski we współpracy z francuskim Nexter Systems, wykorzystując podwozie ciężarówki – pojazdu bazowego samobieżnej wyrzutni Astros II Mk6. Ministerstwo obrony chciałoby jednak zapewnić jak najszersze włączenie krajowych przedsiębiorstw, co zapowiada ciężkie i długotrwałe negocjacje. Niemniej jednak niezależnie od wybranej opcji plany zakupowe nie ziszczą się tak szybko, gdyż na 2022 nie zagwarantowano środków w budżecie. Najwcześniej umowę będzie można podpisać w 2023.