Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pęknięcia w CH-148 Cyclone

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Wypadki, 06 lutego 2022

Pod koniec listopada 2021 podczas rutynowych przeglądów śmigłowców kanadyjskich sił zbrojnych Sikorsky CH-148 Cyclone wykryto pęknięcia w ich częściach ogonowych. Znaleziono je w 21 z 23 maszyn. Flota CH-148 została uziemiona, by można było przystąpić do napraw. Powody pęknięć nie były jednak jasne.

Śmigłowiec Sikorsky CH-148 nr CH148805 w czasie przeglądu odbiorczego. Inspekcja wykazała wiele drobnych niedociągnięć, które musiały zostać usunięte przez producenta / Zdjęcie: RCAF

Początkowo Departament Obrony Narodowej Kanady oceniał, że odkryte pęknięcia Cyclone były spowodowane wadami konstrukcyjnymi. Teraz, po konsultacjach z producentem – amerykańskim Sikorsky, Kanadyjczycy biorą pod uwagę, że powodem problemów może być dodatkowe, dość ciężkie wyposażenie zamocowane do ogona śmigłowców, w tym urządzenia wre i anteny systemów telekomunikacyjnych. Miałoby o tym świadczyć to, że w śmigłowcach S-92 – cywilnych protoplastach CH-148, w których nie ma podobnych urządzeń, takie pęknięcia nie występują.

Obecnie w bazie 12. Wing Shearwater niedaleko Dartmouth trwają naprawy Cyclone. Każda z tych napraw wymaga zastosowania unikatowego rozwiązania. Do tej pory naprawiono 11 śmigłowców, a 4 kolejne są obecnie naprawiane.

Według Kanadyjczyków naprawy nie są trwałe. Docelowego rozwiązania oczekują oni od Sikorsky‘ego. Amerykański koncern ma je przedstawić do końca lutego. Rozwiązanie musi uwzględniać wyeliminowanie przyczyn pękania i obniżenie lokalnych naprężeń. Nie może być przy tym obciążeniem dla kanadyjskich podatników.

Obecne problemy są jednymi z wielu, które dotykają śmigłowców CH-148. W połowie 2021 kanadyjski resort obrony zwracał na wady ich oprogramowania (Wadliwe oprogramowanie CH-148, 2021-06-27). 29 kwietnia 2020 Cyclone rozbił się u wybrzeży Grecji z powodu usterki autopilota. Zginęło wówczas 6 żołnierzy (Katastrofa CH-148 na Morzu Jońskim, 2020-05-01).

CH-148 weszły do służby w Royal Canadian Air Force w połowie 2018 roku na pokładzie jednej z fregat klasy Halifax należącej do Royal Canadian Navy (Kanada odbiera CH-148, 2015-06-22). Pełną zdolność operacyjną mają osiągnąć w 2022.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.