Wczoraj, 7 marca 2022, Embraer ujawnił, że zamierza zaoferować dwa nowe frachtowce, przebudowane z samolotów pasażerskich rodziny E-Jet. Ich użytkownikami mają być głównie przedsiębiorstwa z branży e-commerce, wymagające krótszych czasów dostaw i operacji zdecentralizowanych.
Nowe frachtowce mają powstać na bazie samolotów E190 i E195. Pierwszy z nich, oznaczony jako E190F ma być zdolny do przewozu pojedynczego kontenera o wymiarach 2, 44 m x 1,53 m x 1,85 m, jednego kontenera LD3 i 6 kontenerów o wymiarach 2,44 m x 3,18 m x 1,85 m. Maksymalna masa ładunku to 10 705 kg. Zasięg obliczeniowy E190F to 4260 km.
Natomiast E195F ma mieścić w swojej ładowni pojedynczy kontener o wymiarach 2, 44 m x 1,53 m x 1,85 m, jeden kontener LD3 i 7 kontenerów o wymiarach 2,44 m x 3,18 m x 1,85 m. Maksymalna masa ładunku to 12 293 kg. Zasięg obliczeniowy E195F wynosi 3889 km.
Przebudową E190 i E195 na frachtowce miałyby zająć się zakłady Embraera w Brazylii. W ramach modyfikacji samoloty zostałyby wyposażone w duże drzwi ładunkowe i urządzenia do załadunku / wyładunku towarów, wzmocnioną podłogę w kabinie, wręgę wzmocnioną z drzwiami umożliwiającymi dostęp do ładowni, instalację wykrywania dymu i gaśnice w ładowni oraz nowe instalacje klimatyzacji, hermetyzacji i chłodzenia. Nowe frachtowce byłyby także przystosowane do transportu ładunków niebezpiecznych.
Plany Embraera zakładają przebudowanie na samoloty towarowe wszystkich używanych obecnie E190 i E195 (odpowiednio 565 i 172, do końca ub. r.). Mogłyby one wejść do eksploatacji na początku 2024. Producent szacuje zapotrzebowanie na około 700 samolotów towarowych wielkości E190F i E195F w ciągu 20 lat.
– Nasze nowe frachtowce doskonale wypełnią lukę na rynku cargo pomiędzy samolotami z napędem turbośmigłowym i wąskokadłubowymi odrzutowcami, przebudowanymi z samolotów pasażerskich i trafią na rynek, gdy popyt na usługi lotnicze zacznie rosnąć, a e-commerce i inne dziedziny handlu przechodzić globalną transformację strukturalną – powiedział prezes Embraer Commercial Aviation Arjan Meijer.
Według wyliczeń Embraera E190F i E195F mogą zaoferować o 50% więcej pojemności i trzykrotnie większy zasięg w porównaniu z samolotami turbośmigłowymi i do 30% niższe koszty operacyjne niż wąskokadłubowe odrzutowce. Ich prognozowana trwałość użytkowa to 10-15 lat (Embraer podsumował 2021, 2022-02-22, E190 docierają do Dien Bien Phu, 2021-10-15, Breeze Airways rozpoczęły działalność, 2021-05-28).