Pierwszy prototyp samolotu komunikacyjnego Airbus A380 (MSN 1), który służy obecnie do prób, wykonał lot, podczas którego jeden z jego silników Rolls-Royce Trent 900 był zasilany wyłącznie biopaliwe. A380 wystartował do niego 25 marca 2022 o godzinie 08:43, z lotniska Blagnac w Tuluzie we Francji. Lot trwał około 3 godzin.
Dla potrzeb historycznego lotu przedsiębiorstwo Total Energies dostarczyło 27 t niemieszanego zrównoważonego paliwa lotniczego, wyprodukowanego w Normandii, niedaleko Le Havre. Paliwo to, zostało wytworzone z hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych (HEFA), a składa się głównie ze zużytego oleju spożywczego oraz innych tłuszczów odpadowych.
– Lot spełnił wszystkie nasze wymagania, co umożliwi nam przeprowadzenie kolejnej fazy projektu obemującej konkretne zmiany parametrów działania silnika – podsumował Wolfgang Absmeier, pilot doświadczalny Airbusa.
Drugi lot A380 zaplanowano na dzisiaj, 29 marca 2022. Samolot zostanie przebazowany z Tuluzy na lotnisko w Nicei, aby przetestować charakterystyki zespołu napędowego zasilanego biopaliwem podczas startu i lądowania (A380 przetestuje napęd wodorowy, 2022-02-23).
A380 to trzeci typ samolotu Airbusa, który lata z użyciem biopaliwa. Pierwszym był A350 (w marcu 2021), a następnie A319neo (w październiku 2021, Obiecujące wyniki ECLIF3, 2021-11-29).