Wczoraj, 1 czerwca 2022, niemiecki resort obrony poinformował o wyborze ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook, który zastąpi 70 eksploatowanych przez Bundeswehrę CH-53G. Zainicjowana zostanie procedura zakupowa w celu nabycia 60 śmigłowców w standardzie CH-47F Block II z wyposażeniem do tankowania w powietrzu.
Wiropłaty zostaną pozyskane w ramach programu Schwerer Transporthubschrauber (STH). Po przeprowadzonych analizach śmigłowiec Boeinga został oceniony jako tańszy, dojrzały technicznie i sprawdzony. Zaletą ma być także zacieśnienie współpracy z Holandią, która również używa CH-47. Konkurentem Chinooka był CH-53K King Stallion.
– Z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie współpracy z rządami Stanów Zjednoczonych i Niemiec w celu sfinalizowania tej sprzedaży w ramach procedury FMS, zagranicznej sprzedaży wojskowej. Cały zespół Chinook Deutschland Industry, w którego skład wchodzą AERO-Bildung GmbH, Airbus Helicopters Deutschland, CAE GmbH, ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH, Honeywell Aerospace, Lufthansa Technik AG i Rolls-Royce Deutschland Ltd. & Co.KG, stawia sobie za cel zapewnienie niemieckim siłom zbrojnym maksymalnej dostępności operacyjnej w nadchodzących dziesięcioleciach – głosi komunikat Boeinga.
STH zakładał pierwotnie zakup między 40 a 60 wiropłatów. Niższy koszt jednostkowy CH-47F pozwoli nabyć maksymalną planowaną liczbę maszyn. W zabezpieczenie eksploatacji niemieckich Chinooków zaangażowany zostanie niemiecki przemysł. W trakcie planowanych negocjacji określone zostaną szczegóły transakcji. Według dotychczasowych szacunków zakup wiropłatów może pochłonąć ok. 5 mld EUR (Niemcy wybrali Chinooki?, 2022-04-25, Drugie podejście Niemiec do zakupu śmigłowców, 2022-04-08, Airbus z Boeingiem w STH, 2022-03-30).