Podczas niedawnej konferencji w Arlington kierownik projektu dla Stryker Brigade Combat Team płk William Venable poinformował, że US Army jest ponownie zainteresowana integracją aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP) na stacjonujących w Europie kto Stryker. Jest to wynik obserwacji konfliktu ukraińsko-rosyjskiego.
Pierwotne plany US Army z 2016 zakładały wyposażenie w ASOP najważniejszych typów wozów bojowych, takich jak czołgi M1 Abrams, bwp M2 Bradley i kto Stryker. Do 2019 doszło jednak do wstrzymania prac nad doposażeniem bwp i kto. Powodem były problemy, których nie udało się rozwiązać w łatwy sposób. Najpoważniejszym z nich było ryzyko porażenia efektorami ASOP spieszonego desantu znajdującego się w pobliżu pojazdu. Pewne problemy stwarzała też masa systemów i zapewnienie im odpowiedniego zasilania.
Ryzyko porażenia przez ASOP własnej piechoty w przypadku czołgów jest niższe. Dlatego kontynuowano projekt wyposażenia Abramsów w izraelski system Trophy. Tak zmodernizowane czołgi zdążyły już trafić do Europy.
Stosunkowo lekko opancerzone bwp i kto są jednak znacznie bardziej wrażliwe na rażenie ppk i ręczną bronią przeciwpancerną piechoty. Po raz kolejny potwierdziło się to w czasie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Aby zwiększyć przeżywalność piechoty, załóg i pojazdów w konfrontacji z takimi środkami rażenia konieczne jest zastosowanie ASOP. Amerykanie zakładają, że mimo nierozwiązanych problemów zastosowanie systemów ochronnych może mieć pozytywne skutki dla przeżywalności pojazdów i ich załóg.
Jednym z elementów polepszających ten parametr jest też montaż systemów ostrzegania przed opromieniowaniem laserem. W ub. r. US Army wybrała AN/VVR-4 zaoferowany przez Danbury Mission Technologies. System ten jest pierwszym elementem zestawu zintegrowanego ze wspólnym interfejsem i układem kierowania dla pojazdów US Army. Pakiet podstawowy tego zestawu będzie integrowany na Abramsach, Bradleyach, Strykera i AMPV w roku budżetowym 2024 (Strykery wciąż bez APS, 2020-02-12, Iron Curtain w pełni skuteczny, 2013-05-02).