Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tejasy dla Argentyny i Egiptu?

Imprezy branżowe, Przemysł lotniczy, Transakcje, 16 lutego 2023

Podczas tegorocznych targów Aero India 2023 Hindustan Times poinformował, że lekkie, wielozadaniowe samoloty bojowe Tejas mogą stać się przedmiotem dwóch kontraktów. Indyjskie maszyny mogą trafić do Argentyny i Egiptu. Egitp chciałby pozyskać 15 maszyn tego typu, a Argentyna – 20. Informacje te przekazał C.B. Ananthakrishnan, prezes i dyrektor zarządzający producenta samolotów, przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Jeżeli dojdzie do podpisania umów z Argentyną i Egiptem, będą one najprawdopodobniej dotyczyć samolotów Tejas Mk-1A / Zdjęcie: MO Indii

Zarówno Argentyna, jak i Egipt wykazały zainteresowanie samolotami Tejas. Odwiedziły nas dwie ekipy z południowoamerykańskiego kraju, które przekonały się co do zalet maszyny. Samolotem latali piloci wojsk lotniczych Argentyny. Prawdopodobnie umowa wkrótce zostanie podpisana – powiedział C.B. Ananthakrishnan.

Jeśli transakcje dojdą do skutku, jest niemal pewne, że do wojsk lotniczych obu państw trafią maszyny w wersji Mk-1A. W przypadku Egiptu nie byłaby to sprzedaż samych samolotów, ale również techniczna pomoc przy budowie kompleksu remontowo-serwisowego tych maszyn. Informacje przekazane przez Ananthakrishnana są jednak bardzo skąpe, a w przypadku Egiptu co najmniej zastanawiające. 30 listopada 2022 Kair podpisał bowiem kontrakt w sprawie transferu technologii i produkcji nieujawnionej dotychczas liczby samolotów szkolnych T-50 Golden Eagle i lekkich samolotów bojowych FA-50.

Plany HAL są ambitne, ale nie wiadomo czy przedsiębiorstwo temu podoła z powodu problemów, które trapią program indyjskiego samolotu bojowego. Jednym z niewielu sukcesów były niedawne lądowania pokładowej wersji Tejasa na pokładzie lotniskowca INS Vikrant. Kuleje również program dostaw dla rodzimego lotnictwa wojskowego. Według obecnych planów pierwsze samoloty trafią do służby liniowej w 2024. Do tej pory MO Indii zamówiło 83 samoloty w odmianie Mk-1A dla rodzimego lotnictwa wojskowego, ale plany sięgają znacznie dalej, a szefostwo liczy na znaczne kontrakty eksportowe

W kolejnym roku może dojść również do roll-outu pierwszej maszyny w wersji Mk-2 i jej oblot za dwa lata. Indyjskie wojska lotnicze mają potrzebować nawet 108 samolotów w najnowszej wersji, co miałoby zapewnić wyposażenie dla 6 dywizjonów (Pierwsze lądowanie Tejasa i MiG-29K na INS Vikrant, 2023-02-07).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.