Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pożegnanie Papugi

Służby państwowe, Lotnictwo cywilne, 23 lutego 2023

Wczoraj, 22 lutego 2023, ostatni LET L-410 UVP-E 15 Turbolet(SP-TPA), pieszczotliwie zwany Papugą, po prawie 34 latach na zawsze opuścił flotę Inspekcji Lotniczej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Pozostający jeszcze częściowo w kolorowych barwach samolot odleciał z Lotniska Chopina do Brna.

 Podczas swojego ostatniego lotu z Warszawy do Brna ostatni LET L-410 UVP-E 15 Turbolet Papuga nosił jeszcze częściowo barwy, w których służył w PAŻP i znaki rejestracyjne OK-TPA, z którymi niegdyś został dostarczony do Polski / Zdjęcie: PAŻP

W ostatnich tygodniach Turbolet został odebrany przez nowego właściciela i wypisany z polskiego rejestru statków powietrznych, powracając do swoich oryginalnych znaków rejestracyjnych OK-TPA. Samolot ten był używany do wykonywania lotów pomiarowych od 1989 do końca maja 2021, kiedy to został wycofany z eksploatacji z uwagi na wyczerpanie trwałości użytkowej płatowca i silników i wystawiony na sprzedaż.

Obecnie jedynym samolotem Inspekcji Lotniczej PAŻP wykorzystywanym do kontroli i pomiarów systemów lądowania (ILS CAT I, II, III) oraz pozostałej infrastruktury lotniczej (CNS) jest Beechcraft King Air 350i (SP-TPU), który z racji charakterystycznego, kolorowego malowania również otrzymał tradycyjną nazwę Papuga.

W Polsce do kontroli i pomiarów systemów lądowania oraz pozostałej infrastruktury lotniczej używane były dwa samoloty LET L-410 UVP-E 15 Turbolet, które w 1989 trafiły do inspekcji lotniczej funkcjonującej wówczas w strukturze Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Zastąpiły one w tej roli wysłużone tłokowe Iły-14, których eksploatacja i obsługa stawała się coraz bardziej kłopotliwa z powodu problemów z oraz dostępem do części zamiennych i benzyny lotniczej B-70.

Po ponad 20 latach eksploatacji konieczne okazało się jednak zastąpienie także Turboletów, na co wpływ miało między innymi ich zużycie, coraz większe problemy z dostępem do części zamiennych do nieprodukowanego już od lat typu samolotu, a co za tym idzie stale rosnące ich ceny, długie, dochodzące nawet do 9 miesięcy, okresy oczekiwania na dostawy oraz ich niska jakość. Z powodu stosunkowo ubogiego wyposażenia pokładowego i braku systemu zarządzania lotem, Turbolety nie mogły też wykonywać lotów związanych z tzw. walidacją nowoprojektowanych procedur nawigacyjnych takich jak np. SID i STAR.

Dlatego w 2012 PAŻP zadecydowała o zastąpieniu Turboletów samolotem Beechcraft B-350i Super King Air, który został dostarczony w 2015. W następnym roku sprzedany został pierwszy z Turboletów o znakach rejestracyjnych SP-TPB, który kupiła czeska Aeroservis, rejestrując go jako OK-TPB (Zagraniczne misje Papugi, 2020-11-25). 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.