W ostatni piątek dokonano uroczystego otwarcia nowych obiektów zakładów Helibras w Itajubá. Będą one montowały średnie śmigłowce Eurocoptera EC 725.
Ponad dwukrotne zwiększenie załogi Helibras, do 700 osób, związane jest z uruchomieniem linii montażu końcowego, a także przekazania Helibras praw serwisowych, do remontu kapitalnego włącznie, średnich śmigłowców EC 725. Przedsiębiorstwo to będzie również montowało i serwisowało system automatycznego pilota oraz awionikę. Inne podmioty brazylijskie będą odpowiadały za produkcję silników, wyświetlaczy oraz części struktur kompozytowych i metalowych.
Większość prac sfinansował Eurocopter, w ramach offsetu, towarzyszącego ubiegłorocznej, wrześniowej umowie o zakupie przez brazylijskie siły zbrojne 50 transportowych EC 725 (zobacz: Brazylisjki offset). Wartość tej transakcji wyniosła 1,847 mld Euro (5,1 mld reali, 2,65 mld USD). Koszt rozbudowy zakładów Helibras to ok. 400 mln USD.
Pierwsze EC 725 trafią do odbiorcy jeszcze w tym roku. Są jednak montowane we Francji. Pierwsze śmigłowce, które opuszczą brazylijską fabrykę, spodziewane są dopiero w przyszłym roku. Ostatnie zaś - w 2016. Będą to już jednak maszyny wyposażone w dużej mierze w podzespoły, wyprodukowane w Brazylii.
Władze tego kraju liczą, że dzięki transakcji, rodzime zakłady branży śmigłowcowej w ciągu 10 najbliższych lat będą w stanie dostarczać większość śmigłowców na zapotrzebowanie miejscowych instytucji, również cywilnych, co powinno wpłynąć na bilans handlu zagranicznego.