Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przeciwlotnicze propozycje na IAV 2025

Imprezy branżowe, Obrona powietrzna, Przemysł zbrojeniowy, 22 stycznia 2025

Podczas konferencji International Armoured Vehicles Conference 2025 w Farnborough spółka Moog zaprezentowała dwa systemy obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu. Są one oferowane British Army. Ich podstawą jest konfigurowalny moduł uzbrojenia Reconfigurable Integrated-weapons Platform (RIwP) pozyskany w Stanach Zjednoczonych. US Army używa tych modułów w systemach M-SHORAD, nazwanych Sgt Stout.

Moduł RIwP zintegrowany z pojazdem Jackal wyposażono w 8 wyrzutni pocisków kierowanych Starstreak HVM i LMM a także armatę automatyczną kal. 30 mm i karabin maszynowy

Propozycje Moog stanowią odpowiedź na program Ground Based Air Defence na rzecz British Army. Brytyjskie wojska lądowe są zainteresowane pozsyłaniem zdolności z zakresu OPL bardzo krótkiego zasięgu, jak również zdolności do zwalczania bsl. GBAD ma uzupełnić braki British Army w zakresie najniższego piętra OPL po przekazaniu licznych zestawów Stormer SHORAD Ukrainie (British Army zainteresowana VAMTAC Rapid Ranger, 2024-07-15).

Według założeń mają to być dwa różne systemy na oddzielnych nosicielach, jednak Moog proponuje na IAV połączenie obu zdolności na jednym pojeździe. Powinno to zapewnić większą elastyczność w zwalczaniu różnych zagrożeń, jak również zapewnić wielowarstwową obronę powietrzną.

Moduł RIwP zaprezentowano na dwóch pojazdach. We współpracy z Supacat uzbrojenie zintegrowano z pojazdem Jackal 3 w wydłużonej odmianie z w pełni opancerzoną kabiną. Wieżę z uzbrojeniem zamontowano w tylnej części pojazdu. Została ona skonfigurowana z 8 wyrzutniami pocisków kierowanych, takich jak Starstreak HVM i LMM (o zasięgu 6-7 km), a także armatą automatyczną M230 LF kal. 30x113 mm i karabinem maszynowym. Głównym sensorem jest natomiast głowica optoelektroniczna L3 MX.

RIwP został dostarczony z USA w listopadzie 2024. Do świąt bożonarodzeniowych sprawnie prowadzona integracja z Jackalem 3 pozwoliła osiągnąć 90% planowanych funkcjonalności. Wykorzystanie tego podwozia powinno natomiast przynieść istotne korzyści przemysłowe i logistyczne. 96% łańcucha dostaw tych pojazdów ulokowane jest w W. Brytanii. Ponadto British Army zamierza zredukować liczbę typów używanych pojazdów do 15 do 2030, co powinno ograniczyć koszty eksploatacji i uprościć logistykę. Tym bardziej, że już dzisiaj w służbie brytyjskich wojsk lądowych jest prawie 1000 pojazdów produkcji Supacat.

W przypadku RIwP na pojeździe Dingo 3 zrezygnowano z montażu armaty automatycznej / Zdjęcia: Moog

Drugim zaprezentowanym na IAV wozem jest niemiecki Dingo 3. Również ten pojazd wyposażono w RIwP z ośmioma wyrzutniami pocisków kierowanych Starstreak HVM i LMM oraz karabin maszynowy. Nie zastosowano w tej konfiguracji armaty automatycznej. Wóz dostarczyło KNDS Deutschland.

Według Moog łatwość konfiguracji modułu RIwP umożliwia zastosowanie szerokiej gamy sensorów w postaci głowic optoelektronicznych i radarów. Elastyczny może być również dobór efektorów w postaci różnych typów i klas pocisków kierowanych, armat automatycznych i karabinów maszynowych a nawet broni energii skierowanej (Strzelanie AMPV C-UAS, 2024-01-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.