Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek produkcji L-15

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 sierpnia 2010

Chiński koncern Hongdu rozpoczyna produkcję seryjną samolotów szkolno-bojowych L-15. Kończy zaś montaż prototypu nr 6.

L-15 (Spóźniona informacja o oblocie, 2008-06-26) to samolot opracowany przy wsparciu konstruktorów z rosyjskiego OKB Jakowlewa. Bazą do projektu był Jak-130 (Oblot seryjnego Jaka-130, 2009-05-27), który powstał z kolei we współpracy z włoską Alenią. Włosi na bazie Jaka-130, po opłaceniu rosyjskiego udziału w programie, zbudowali własny samolot - M-346 (Oblot przedprodukcyjnego M-346, 2008-07-10).

Pierwszy prototyp L-15 z rosyjskimi silnikami DV-5 oblatano 13 marca 2006. Wzorcem do produkcji seryjnej stał się prototyp nr 5 z ukraińskimi silnikami AI-222K-25. Oblatano go we wrześniu 2009.

15 sierpnia odbyło się zebranie załogi Jiangxi Hongdu Aviation Industry Group, na którym poinformowano, że zakończyła się faza rozwojowa i rozpoczyna się produkcja seryjna. Na razie w ograniczonej skali, bo nie zakończono jeszcze prób państwowych. Te mają potrwać do końca br.

Obecnie kończy się montaż prototypu L-15 nr 6 (na zdjęciu), który ma zostać oblatany we wrześniu. Samolot wyposażono w zmodernizowaną awionikę i silniki o zwiększonym ciągu DV-2F. Standardowo w seryjnych samolotach L-15 mają być silniki AI-222K-25F z dopalaczami.

Seryjne L-15 mają służyć do szkolenia pilotów, którzy później będą latać na myśliwcach Chengdu J-10 i Shenyang J-11. Nie wiadomo, kiedy L-15 będą oferowane na eksport.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.