Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne testy uzbrojonego Texana II

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 15 października 2010

W bazie lotniczej Davis-Monthan trwają testy Hawker-Beechcraft AT-6C Texan II. Celem jest uzyskanie docelowej architektury wyposażenia i określenie przeznaczenia maszyny.

AT-6C Texan II jest testowany m.in. przez pilotów szturmowych A-10 i wielozadaniowych F-16. Próby dotyczą także misji SAR / Zdjęcie: USAF

Texan II jest nieuzbrojonym samolotem szkolnym USAF. Nowsze wersje otrzymały nowoczesną awionikę. Uzbrojona i wzmocniona, najnowsza wersja samolotu nosi oznaczenie AT-6B. Powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie wojsk lotniczych Iraku (choć transakcji jeszcze nie sfinalizowano) oraz w związku z rozpatrywaniem przez USAF możliwości zakupu 100-200 samolotów przeciwpartyzanckich (zobacz: Testy AT-6B).

Samolot, po zamontowaniu 6 węzłów podwieszeń i wprowadzeniu wielu modyfikcji, nosi obecnie oznaczenie AT-6C. Konstrukcja rozwijana jest przez Hawker Beechcrafta, przy udziale dostawców systemów pokładowych, w tym Lockheed Martina, L3 WESCAM i CMC Esterline. Prace finansują Air National Guard i Air Force Reserve Command Test Center.

Trwające obecnie testy polegają na zgłaszaniu uwag i propozycji przez pilotów z operacyjnych jednostek, wykorzystujących w A-10 i F-16 (wyposażając AT-6C, skorzystano bezpośrednio z wielu rozwiązań, zastosowanych w tych samolotach). Badane jest również zachowanie maszyny w różnego rodzaju misjach, w tym rozpoznawczych, szturmowych i SAR. Jednocześnie producent realizuje program integrowania z samolotem różnych systemów walki. W niedalekiej już przyszłości Texan II ma zostać uzbrojony m.in. w pociski rodziny AIM-9 oraz Hellfire.

Według wypowiedzi przedstawicieli wojsk lotniczych, ewentualne pozyskanie lekkich samolotów przeciwpartyzanckich będzie się wiązało wyłącznie z produktem Hawker Beechcrafta. W praktyce może to oznaczać rezygnację z brazylijskiego Super Tucano, jako alternatywnej konstrukcji.

Przedstawiciele USAF zwracają uwagę, że mimo ograniczeń AT-6C, samolot ten oferuje nieporównywalnie lepsze relacje koszt-efekt, w porównaniu do podstawowych maszyn wsparcia. Cena za godzinę lotu A-10 i F-16, łącznie z sumami na obsługę techniczną, wynosi od 15 do 17 tys. USD. Dotychczasowe doświadczenia z testów uzbrojonego Texana II wskazują, że suma ta dla AT-6C to jedynie 600 USD. Nieporównywalne są również koszty zakupu. Tymczasem wymogi obecnie prowadzonych konfliktów, nie zmuszają do wykorzystania całego potencjału odrzutowców, służących obecnie w USAF.

Piloci z jednostek operacyjnych zwracają również uwagę, że należałoby rozpatrzyć możliwość wykorzystywania samolotu jako maszyny szkolnej. Nadaje się ona bowiem doskonale do trenowania części misji realizowanych przez większe i szybsze samoloty.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.