Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A380 Qantas wracają do lotów

Lotnictwo cywilne, 27 listopada 2010

Wczoraj po południu wystartował do pierwszego lotu po przerwie spowodowanej poważna awarią silnika A380 linii Qantas. Poleciał z Sydney do Londynu.

Przerwa w lotach A380 należących do Qantas trwała 3 tygodnie. Airbus A380 wystartował z Sydney do lotu QF31 wczoraj o 17:30 (dziś o 6:30 GMT). Skierował się do Singapuru, skąd po międzylądowaniu miał udać się do Londynu. Samolot był całkowicie zapełniony. Na jego pokładzie znajdowało się 453 pasażerów.

5 listopada rozpadł się jeden z silników samolotu lecącego z Singapuru do Sydney (Awaria silnika Boeinga 747 linii Qantas, 2010-11-05). Fragmenty turbiny uszkodziły skrzydło. Samolot musiał zawrócić na lotnisko startu. Nikomu nic się nie stało, ale linie Qantas zawiesiły loty posiadanych A380.

Badania 24 silników Rolls-Royce Trent 900 napędzających 6 A380 linii Qantas wykazały problemy z 16 z nich. Możliwość powrotu do lotów przynajmniej części z posiadanych A380 przedstawiciele Qantas konsultowali z Rolls-Royce i Airbusem. Okazało się, że 3 silniki będą musiały być wymienione na nowe. Turbiny pozostałych zostaną zmodyfikowane lub wymienione.

W samolocie A380 pozostającym w Los Angeles wymieniono 2 silniki. Po przeprowadzeniu prób wczoraj rano przeleciał on nad Pacyfikiem do Sydney. Na pokładzie byli tylko piloci. W Sydney, po przeprowadzeniu dodatkowej kontroli, samolot przygotowano do lotu z pasażerami. To ten A380 poleciał jako pierwszy do Londynu. Drugi A380 przyleci z Los Angeles do Sydney przed końcem tygodnia.

Civil Aviation Safety Authority uznały, że A380 będą mogły sukcesywnie wracać do latania w liniach. W pierwszej kolejności zaczną loty 2 z nich. 2 kolejne zaczną wozić pasażerów przed świętami Bożego Narodzenia, a 2 ostatnie na początku 2011. Na razie silniki Trent 900 będą użytkowane z ograniczeniem maksymalnego ciągu. Z tego powodu A380 nie wrócą zbyt szybko do lotów nad Pacyfikiem.

Qantas prowadzą obecnie rozmowy z Rolls-Royce na temat wysokości odszkodowań za straty wynikające z przerwy w lotach A380 i trwających jeszcze ograniczeń. Australijskie linie musiały zmniejszyć liczbę pasażerów na niektórych trasach, zmienić sposób wykorzystania innych posiadanych samolotów - A330 oraz Boeingów 767 i 747, a także wynająć Boeingi 777 od British Airways do obsługi połączenia Londyn - Singapur. Rolls-Royce będzie musiał ponieść koszty wymiany i napraw silników Trent 900 samolotów Qantas.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.