Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Invincible do ChRL?

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 15 stycznia 2011

Chiński biznesman wygrał aukcję, na którą wystawiono to, co zostało ze słynnego brytyjskiego lotniskowca Invincible. Na ostateczną decyzję o sprzedaży musi poczekać do lutego.

48-letni Lam Kin-bong, właściciel sieci restauracji i stoczni jachtowych w Hong Kongu i W. Brytanii, zwyciężył w aukcji internetowej zorganizowanej przez brytyjski Disposal Service Authority Ministry of Defence. Cena wyjściowa za blok metalu ważącego 10 tys. ton - bo taki był oficjalny przedmiot aukcji (wyposażony okręt ważył 17 tys. ton) - wynosiła 2 mln funtów. Chiński biznesman zaoferował ponad 2 razy tyle - 5 mln funtów. Zakończona 10 stycznia aukcja nie wyczerpała jednak procedury. Ostateczną decyzję o sprzedaży MoD ma podjąć w lutym.

Lam Kin-bong chce przetransportować były brytyjski lotniskowiec, pozbawiony silników (4 silniki turbinowe Rolls-Royce mają teraz służyć do innych celów) i wyposażenia, który obecnie znajduje się w Portsmouth, do Zhuhai na południu ChRL. 200-metrowy kadłub okrętu miałby pomieścić klub nocny lub międzynarodową szkołę, w której miałyby zacieśniać się stosunki chińsko-brytyjskie. Zgodnie z warunkami sprzedaży ma służyć wyłącznie celom cywilnym. Nie mógłby więc służyć Chińczykom do wykorzystania w programie budowy własnych lotniskowców (Oficjalnie o chińskim lotniskowcu, 2008-12-23), jak kupione wcześniej okręty rosyjskie Mińsk i Kijew (kosztowały, odpowiednio, 5 i 8,5 mln USD) - obecnie stanowiące atrakcje turystyczne.

Alternatywą dla przetransportowania okrętu do ChRL, która przedstawia Lam, jest jego pozostawienie w Liverpool. Tam mogłaby w nim powstać chińska restauracja. Obok niej mieściłby się ośrodek promujący Chiny w W. Brytanii. Liverpool jest miastem bardzo popularnym wśród Chińczyków przybywających na Wyspy.

HMS Invincible odegrał kluczową rolę w czasie wojny o Falklandy (Malwiny) w 1982. Brał też udział w ataku na Jugosławię i Irak. Na początku lat 1980. rozważano jego sprzedaż Australii, która oferowała za niego 175 mln funtów. Po operacji falklandzkiej Royal Navy z tego zrezygnowała.

Zbudowany przez Vickers Ship Building and Engineering w Barrow-in-Furness okręt (jeden z trzech tej klasy, obok Ark Royal i Illustrious, które też są wycofywane, patrz Mniejsza Royal Navy, 2010-12-16) został wycofany z Royal Navy w 2005, 28 lat po wodowaniu. MoD nie podało ilu chętnych na to, co z niego pozostało, brało udział w zapowiedzianej 1 grudnia 2010 aukcji. Chęć zakupu zapowiadali wcześniej zwolennicy powrotu HMS Invincible do Barrow, gdzie miałby on służyć jako muzeum.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.