Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Toksyny uziemiły Raptory

Lotnictwo wojskowe, 26 lipca 2011

Według nieoficjalnych informacji, w krwi pilotów myśliwców F-22A Raptor znaleziono toksyny, które przedostały się przez instalację tlenową. To prawdopodobna przyczyna ubiegłorocznej katastrofy F-22 nad Alaską.

F-22 to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samolotów bojowych świata. Maszyna sprawia jednak wiele problemów - związanych głównie z elektroniką i powłokami płatowca absorbującymi fale radarowe - co skutkuje bardzo niskim wskaźnikiem sprawności technicznej. Obecnie kluczowym wyzwaniem jest jednak modernizacja instalacji tlenowej / Zdjęcie: USAF

Według anonimowego przedstawiciela amerykańskich wojsk lotniczych, wprowadzony 3 maja zakaz lotów myśliwców F-22 (zobacz: Wstrzymanie lotów F-22), zwiany był z wykryciem toksyn w krwi 14 pilotów. Wszyscy oni zostali przebadani, po zgłoszeniu przez nich objawów niedotlenienia.

Prawdopodobnie te same przyczyny doprowadziły również do tragicznej śmierci 31-letniego kpt. Jeffrey`a Haney`a, który rozbił się w Raptorze w październiku ubiegłego roku na Alasce (zobacz: Pilot F-22 nie żyje), o czym świadczą zapisy rozmów z pilota z dowództwem w ostatnich chwilach przed wypadkiem.

Wykryte toksyny to wyziewy ze spalonego płynu antyoblodzeniowego oraz - w jednym przypadku - propan. Podejrzewa się, że piloci mogli zostać również zostać zatruci tlenkiem węgla, choć ten związek jest szybko wydalany z krwi i nie został wykryty w czasie badań.

Prowadzący od 3 miesięcy dochodzenie nie są na razie w stanie stwierdzić przyczyny zatruć. Podejrzewa się np., że istotny wpływ mogło wywierać zasysanie spalin w czasie rozruchu samolotów w hangarach, co praktykowano w zimie na Alasce. Z drugiej jednak strony wiele incydentów zdarzało się już w czasie lotów, co obala tę hipotezę jako podstawową.

Problemy z instalacją tlenową i objawami hipoksji notowano również w przypadku pokładowych F/A-18 lotnictwa US Navy. Po modernizacji systemu, od 2009 nie zanotowano jednak żadnego, podobnego przypadku.

Przedłużające się wstrzymanie lotów Raptorów wpływa niekorzystnie na umiejętności pilotów. Tylko nieliczni z nich, piloci testowi, wykonują pojedyncze misje, związane głównie z prowadzonym obecnie dochodzeniem. Piloci jednostek operacyjnych szkolą się jedynie na symulatorach.

Jeden z nich stwierdził, że jeżeli wyłącznie z lotów przedłuży się do ponad 210 dni, wszyscy będą musieli przejść ponowne szkolenie, a przywrócenie gotowości operacyjnej eskadrom zajmie nie mniej niż 6 tygodni.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra